Kören Turbulens sjunger på en körfestival
Foto: Lina Eriksson

Det händer i Umeå stads kyrka

Kom in och upptäck något nytt i Umeås största kyrka. Mycket verksamhet pågår också i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9, 500 meter från kyrkan.

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

Musik och soppa i Umeå stads kyrka

Tisdagar udda veckor, start 13 februari. Musik i kyrkan kl 12.00, därefter serveras soppa, bröd, kaffe och kaka för 50 kr i Martasalen en trappa ner.

Morgonmässa i Umeå stads kyrka

Onsdagar kl 8.30. Välkommen!

Måndagsmeditation i Umeå stads kyrka

Måndagar kl 18.30. I den tysta meditationen övar vi oss i inre och yttre stillhet. Vi mediterar 2x20 minuter med inledningsord och meditativ gång emellan passen. Du behöver inte ha erfarenhet av meditation eller kyrka för att delta. Introduktion för dig som är ovan meditatör en kvart innan.

Kvällsmässa i Umeå stads kyrka

Torsdagar 18.30 i Umeå stads kyrka. Bibelsamtal efteråt. Obs! 15 juni är kvällsmässan inställd.

Bibelsamtal efter kvällsmässan i Umeå stads kyrka

Torsdagar kl 19.00 , denna termin samtalar vi utifrån psaltartexter. Höstterminens tillfällen mellan 7 september och 14 december.

Gudstjänster i Umeå stads kyrka

Välkommen att fira gudstjänst i stadskyrkan!

En flicka sitter i knät på någon och läser en bok.

Söndagsskola i Umeå stads kyrka

De flesta söndagar under gudstjänsttid, kl 11.00 till cirka 12.15. För alla barn. Ingen åldersgräns eller föranmälan. Bibelberättelse, lek och skapande verksamhet.

Sinnesrogudstjänster i Umeå

Sinnesrogudstjänsten kan se olika ut på olika platser, men den avslutas alltid med Sinnesrobönen. Vi träffas i Umeå stads kyrka, Mariakyrkan och Tegs kyrka.

Dagkören i Umeå stads kyrka

Onsdagar kl 13–14.30 i Umeå stads kyrka. Är du dagledig och tycker om att sjunga? Välkommen till Dagkören! Vi sjunger och fikar tillsammans. Ingen anmälan, kom de gånger det passar. Vårterminen startar 17/1.

Mitt i allt

Alla människor har en story som är värd att berätta. I podcasten "Mitt i allt" får unga människor utrymme att göra det.

Två unga tjejer skrattar.

Ledarutbildning för unga ledare – LUB

Du som är konfirmerad och själv vill vara ledare på exempelvis konfirmandläger kan gå vår ledarutbildning. Vi fördjupar oss i den kristna tron och utvecklar vårt ledarskap.

På trappan

Fredagar kl 13.30-15.30 på Vasakyrkans trappa precis vid Vasaplan. Kom förbi och drick en kopp kaffe, te eller varm choklad och prata med någon en stund.

En man från Svenska kyrkan lämnar en matkasse till en äldre dam vid ytterdörren.

Aktuella volontäruppdrag i Umeå

Vill du finnas där som medmänniska, läsa sagor för barn eller hjälpa unga med läxor? Du kanske har något eget förslag på vad du kan och vill bidra med? Läs mer om de uppgifter som vi behöver hjälp med just nu.

Internationella gruppen i Umeå stadsförsamling

En tisdag i månaden kl 18.30-20.30 i Församlingsgården, Ö Esplanaden 9. Gruppen är ett forum för internationella frågor och engagemang.

Ett litet barn håller i en hjärtformad våffla.

Det händer i Församlingsgården

Häng med kompisar, kom på stickkafé, sjung i kör. Kom in och upptäck gemenskaperna i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9.