På ett par tända gravljus har någon skrivit Mamma Karin och Pappa Bengt.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Allhelgona

Allhelgonahelgen är ett tillfälle att tänka på dem vi minns och saknar, tända ljus och låta vardagens vanliga bestyr få vänta några dagar.

Vem minns du?

Hon låg i soffan. Det hade gått flera år sen han dog. Men plötsligt kommer en doft – precis så där som han brukade dofta, en blandning av skog och jord. Plötsligt är det som att han är där i rummet – hon minns hans gestalt, hans ögon, skrattet. Allt det där hon saknade så mycket. Och sorgen sköljer genom henne. Men också glädjen över allt han gav när han fanns.

Hon är inte ensam om att plötsligt sköljas över av minnen. När sorgen är ny eller särskilt svår är det många som värjer sig för svallvågorna av dofter och blickar och känslor. Det är nästan lättare att inte alls tänka på vad döden tagit.  Men sorgen har sitt förlopp - smärtan i sorgen kommer en dag att övergå i eftervärme där den vi förlorat kan få finnas kvar i våra liv utan att det bara gör ont. Hemma hos mig har jag en väl tummad bok med Karin Boyes dikter. Jag minns barndomens kvällar vid brasan där mina föräldrar läste dikter. Några kunde min pappa citera också när han glömt mycket annat.

Jag tror att det är viktigt att hålla i tummade böcker som låter minnet väckas. Jag tror att det är viktigt att låta dofterna från en svunnen tid få plats i dag. På det sättet får jag ihop mig själv och mitt liv till den jag är idag.

Vi kan aldrig förlora den som vi en gång älskat – den kärleken finns kvar i oss som eftervärme.

/Lena Fagéus, kyrkoherde i Svenska kyrkan i Umeå

Hitta graven

På Svenska gravar kan du hitta var någon är gravsatt. Klicka på knappen nedan och sök på namnet på den avlidne. Om det blir många sökträffar, välj förvaltning Umeå pastorat. När du hittat rätt person, klicka på namnet så får du fram en karta. Det går att zooma in och ut på kartan för att lättare se var graven ligger.

Till Svenska gravar

Enskilda samtal om livets alla frågor

Ibland kan livet kännas tungt. Men det finns alltid hopp. Någon att prata med. Enskilda samtal är kostnadsfria och kan även genomföras via telefon och digitala kanaler.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.