Bårtäcket på Norra kyrkogården är gjort av Gunnel Oldenmark.
Foto: Lina Eriksson

Bårtäcken

Ett bårtäcke kan användas istället för blommor för att dekorera kistan under begravningsceremonin. Här kan du se bilder på hur Umeås olika bårtäcken ser ut.

Hyra bårtäcke

Följande bårtäcken går att hyra genom att kontakta kyrkogårdsexpeditionen (kontaktuppgifter längre ned på sidan):

• Norra kyrkogårdens bårtäcke
  • Backens kyrkogårds bårtäcke
  • Röbäcks kyrkogårds bårtäcke

Det kostar 350 kronor att hyra något av dessa bårtäcken (enligt 2024 års taxa).

Obs: På bårtäckena får man endast lägga handrosor. Inga ljus, ljuslyktor, kistdekorationer/ blomsterarrangemang får ställas dit eftersom det kan lämna fläckar.

Låna Ersmarkskyrkans bårtäcke

Vill du låna bårtäcket i Ersmarkskyrkan, kontakta Ingela Forslund på ingela.forslund@svenskakyrkan.se eller 090-200 25 40.

Norra kyrkogårdens bårtäcke, Heliga korset och Trons kapell

På Norra kyrkogården finns två bårtäcken. Ett äldre som används mer sparsamt och ett nyare, tillverkat 2015 av Gunnel Oldenmark, Härnösand. Det anknyter till altarväggen med sina prismaliknande former. Täckets mörkare sidor symboliserar det jordiska medan det ljusare mittpartiet symboliserar människans längtan till en översinnlig värld av frid.

Bårtäcket är gjort av handvävda linne- och bomullsband i blått, beige, gult och guld. Det har rundade hörn för att få ett vackert fall över kistan vilket också gör att sörjande kan gå fram till kistan utan att trampa på bårtäcket.

Bårtäcket kan användas vid begravningar oavsett tro.

Backens kyrkogårds bårtäcke, Backens kapell

Bårtäcket är vävt i vita och ljust naturfärgade ullgarner i 8-skafts kypert. Det är gjort 1995 av Guld & Vitt, textilverkstad (Lena Liljemark). Täcket är tänkt att kunna användas vid begravningar oavsett tro. På täckets mitt finns en kompassros broderad för att symbolisera jorden och människor från världens alla hörn.

Röbäcks kyrkogårds bårtäcke, Röbäcks kapell

Lena Liljemark, textilkonstnär från Sävar formgav och vävde bårtäcket ”Bortom livet” till Röbäcks kapell 2012. Det är inspirerat av omgivningarnas odlingsmarker och skogar med tall och gran. Den ljusare gröna färgen i täckets mitt känns hoppfull, så även de röda linjerna.

Materialet, lin och ull, för tankarna till människans arbete och möda här på jorden, brukandet av jordens gåvor. Vävtekniken heter dräll som ger täcket formen av stora rutor. De, tillsammans med den röda färgen, anknyter till kapellets arkitektur och inredningens färg och formspråk. Bårtäcket kan användas vid begravningar oavsett tro.

Bårtäcke i Ersmarkskyrkan

Bårtäcket "Den himmelska staden" i Ersmarkskyrkan är skapat av Lena Liljemark, som också har gjort altarväven i kyrkan. De vävda rektanglarna och broderade trianglarna symboliserar våra jordiska boningar, hustaken, men också den heliga treenigheten – ”Gud har berett en boning åt oss i himlen”. Cirkeln i bårtäckets mitt är Guds ljus, evighetens symbol. Bårtäcket är vävt i dräll med varp av ull och lin i inslaget.

Bårtäcket är en gåva till Ersmarkskyrkan och är främst tänkt att användas i Ersmarkskyrkan. Det kan dock lånas ut till begravningsgudstjänster, i någon av Svenska kyrkan i Umeås kyrkor eller kapell, för personer som haft en anknytning till Ersmark.

Kontakta Ingela Forslund på ingela.forslund@svenskakyrkan.se eller 090-200 25 40, om du vill låna bårtäcket.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Begravning

Mötet med döden är en av människans svåraste livskriser och väcker ofta många frågor. Sorgen är alltid personlig, men det är vanligt att reagera med saknad, ilska och uppgivenhet.

Planera en begravning

När en anhörig ska begravas är det ofta rätt många val att göra. Så långt det är möjligt ska den avlidnes önskemål uppfyllas, annars beslutar närmast anhöriga.

Norra kyrkogården med Heliga korsets kapell och trons kapell

Platser för begravningsceremonier

Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt till en kostnadsfri lokal för begravningsceremoni när de avlidit. Här kan du läsa mer om de lokaler och platser som kyrkogårdsförvaltningen i Umeå erbjuder.