Foto: Lina Eriksson

Andakter

Här finns inspelade andakter från Sjukhuskyrkan på Norrlands universitetssjukhus för dig som inte kan komma till kyrkan eller bara vill ha några minuters ro och eftertanke.

Andakterna nedan är skapade av sjukhusdiakonerna Karin Nordfeldt Hansson och Monica Lundgren, sjukhusprästerna Gustav Ericsson, Anders Dahlqvist, Lars Segerstedt och Susanne Kostet samt Anders Axelsson, sjukhuspastor.

Fler gudstjänster och andakter

Gudstjänst hemma - varje söndag publiceras en andakt från någon av Umeås församlingar. Du hittar dem här >

Gudstjänsten sändes första gången 1925 och är därmed Sveriges Radios äldsta program. Programmet sänder gudstjänster från olika platser och olika samfund i Sverige varje söndag kl. 11.03 i P1. Gudstjänsterna går också att lyssna på i 30 dagar efter sändning på hemsidan.
Lyssna på Gudstjänsten här >

Morgonandakten vill vara en start på dagen för den som är andligt intresserad. Den tar upp existentiella frågeställningar som på djupet berör och engagerar.
Lyssna på Morgonandakten här >

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är en del av den andliga och existentiella vården på Norrlands universitetssjukhus. Vi finns till för dig, när du behöver någon som lyssnar, att dela oro och bekymmer med, när du vill samtala om livsfrågor, önskar förbön eller vill fira nattvard.