Foto: Ulrika Ljungblahd

Det händer i Backens prästgård

Prästgården och paviljongen som ligger precis bredvid är fulla av olika verksamheter. Vill du pyssla, sjunga i kör eller fika?

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

För barn och familjer

En bebis ligger på mage på golvet och tuggar på en skallra.

Babykafé i Backens prästgård

Torsdagar förmiddag kl 9.30–11.30 och eftermiddag kl 13–15. En träffpunkt för små och stora - för barn i alla åldrar med sina vuxna. Ingen anmälan, kom när det passar! Vårterminen 2024 pågår 11 januari - 27 juni. (EJ 9/5, 6/6, den 20/6 endast FM)

Familjekören på Backen

Familjekören ses några lördagar per termin kl 8.45–10.30. För barn upp till förskoleklass (0-6 år) tillsammans med föräldrar eller annan vuxen. Frukostbuffé, sång och lek. Drop-in, ingen föranmälan.

Strössel i Backens prästgård

Barnkör för dig som går i åk 1–3. Vårterminen (17 jan-26 maj) är nu igång - varmt välkommen med!

Choklad - barnkör från åk 4

Choklad i Backens prästgård

Onsdagar kl 15.30-16.30. En kör för dig som går i årskurs 4-7. Vi sjunger, fikar och umgås. Vårterminen (17 jan-26 maj) är nu igång. Välkommen med!

För unga

Ungdomskvällar i Backens prästgård

Tisdagar drop-in efter skolan fram till kl 20. För dig i högstadiet och gymnasiet. Gillar du att pyssla, fika och hänga? Kom hit! Det kostar inget att vara med. Vårterminen börjar 23 januari

För vuxna

En person sitter på golvet och håller en träpinne över en guldig skål.

Meditation i Backens kyrka

Tisdagar kl 18.15–19.30. I den kontemplativa bönen övar vi oss i inre och yttre stillhet. Ingen föranmälan eller förkunskaper behövs. Vårterminen startar 23/1.

Kvällsmässa i Paviljongen

Onsdagar kl 19-19.30, udda veckor. I Paviljongen vid Backens Prästgård. Vårterminen startar 31/1.

Närbild på höstsådd som börjat gro.

Växtplats Backen

Onsdagar kl 19–21, jämna veckor. Under våren bjuder vi in till olika temakvällar. Anmälan. Vårterminen startar 24/1

Vuxentid i Backens prästgård

Torsdagar kl 12–14.30, jämna veckor i Paviljongen vid Backens prästgård. En mötesplats med tema livskvalitet. Vi äter lunch tillsammans och sedan lyssnar vi på ett föredrag eller musik. Anmälan. Vårterminen startar 11/1.

Några personer sitter runt ett bord och dricker kaffe.

Torsdagskafé - En oas i vardagen på Backen

Torsdagar kl 13–15, udda veckor. Kom till Paviljongen och fika, prata med andra, prova på hantverk eller lyssna på ett föredrag. Material och handledning finns. Ingen kostnad. Vi avslutar med andakt. Vårterminen pågår 1/2–25/4 utom skärtorsdag.

För alla åldrar

En man från Svenska kyrkan lämnar en matkasse till en äldre dam vid ytterdörren.

Aktuella volontäruppdrag i Umeå

Vill du finnas där som medmänniska, läsa sagor för barn eller hjälpa unga med läxor? Du kanske har något eget förslag på vad du kan och vill bidra med? Läs mer om de uppgifter som vi behöver hjälp med just nu.

Gudstjänst i Backens kyrka

I allmänhet firas gudstjänst i Backens kyrka sön- och helgdagar kl 11. Våren 2024 börjar vi kl 10 den 18 februari och den 5 maj 2024.

Det händer i Backens kyrka

Kyrkan är full av liv och rörelse. Vill du lära dig spela orgel, sjunga i kör eller meditera? Det händer också mycket i prästgården som ligger på kullen ovanför kyrkan.