Sommar i Umeå

Friluftsgudstjänster, andakter, promenader och kaféer med låga priser. Träffar inne och ute, runt om i stan. För barn, ungdomar och vuxna. För dig som vill sitta ner och njuta av vacker musik, meditera eller skapa själv. Här ser du vad som händer i Svenska kyrkan i Umeå i sommar.

Kyrkstugan vid Nydalasjön

Kyrkstugan, en pärla vid Nydalasjön. Umeås mysigaste kafé med stans bästa ananaspaj och flera olika verksamheter som t ex Öppen förskola, Musik vid sjön och gudstjänster. Kaféet är öppet från 17 juni till 11 augusti.

Sommargåvan

Alla som bor i Umeå och Tavelsjö borde få sätta guldkant på sommaren. Din gåva gör det möjligt!

Sommarens bucketlist

Upptäck Umeås kyrkor eller gå en kort pilgrimsvandring på ett nytt sätt. Hinner du bocka av alla? Du kan gör allt på en dag, eller låt det ta hela sommaren.

Sommarquiz – kom in och kolla konst!

Vill du upptäcka mer konst i Umeå? Glöm inte bort altartavlorna längst fram i kyrkorna. Här kan du också lyssna på fakta och en reflektion över fem altartavlor.

Gudstjänst hemma

Under sommaren kan du följa med Lars Segerstedt in i fem av Umeås kyrkor för "Paus vid altartavlan", den 7 juli till 4 augusti. De ordinarie andakterna gör sommaruppehåll.

Sommarkaféer

Backens prästgård

Sommarkafé i Backens prästgård

Tisdagar under juni och juli kl 14-16. Våfflor, bullar och kakor. Sitt ute i trädgården, på altanen, glasverandan eller inomhus. Leksaker och pyssel finns. De tre första tisdagarna i juni kan du prova-på-tälja-i-trä m.fl. hantverk.

Trädgårdskafé vid Västerslättskyrkan

Välkommen till vår innergård, onsdagar klockan 13-15 under perioden 12 juni-22 augusti. Gott och prisvärt fika.

Sommarkafé i Tegs kyrka

Tisdagar kl 11-13. Kom och sitt ner en stund, njut av en kopp på innergården vid Tegs kyrka. Vid regn håller vi till inomhus. Sommarens datum: 2/7, 9/7,16/7, 23/7, 30/7 och 6/8.

Trädgårdskafé i Mariakyrkan

Onsdagar kl 12–14, den: 26/6, 3/7, 10/7, 17/7, 31/7, 7/8, 14/8 och 21/8. Kom och umgås! Det blir gemenskap och program. Om du vill kan du ta med egen lunch att äta. Enkelt fika finns att köpa. Vid regn håller vi till inomhus.

Kulturkafé, Kyrkstugan

Tisdagar kl 11.00, 25 juni till 6 augusti i Kyrkstugan.

Träffar i sommar

Ungdomskvällar i Kyrkstugan

Öppet för dig som är född mellan 2007 och 2011. Vi ses torsdagar och fredagar kl 19.00-23.00 samt under vecka 22-26 och kl 19.00-22.00 vecka 31-34.

Öppen förskola och Barnens hörna, Kyrkstugan

Öppen förskola måndagar 3 juni till 8 juli kl 10.00-12.00 i Kyrkstugan. Barnens hörna måndagar, tisdagar och onsdagar vecka 25-28 kl 13.00-15.00.

Skapa och språka, Kyrkstugan

Måndagar, onsdagar och torsdagar kl 10.00-13.00, vecka 25 till 27. En möjlighet att prova på olika typer av skapande. Olika teman under veckorna.

Musik vid sjön

Måndagar kl 18.00, 17 juni till 5 augusti, i Kyrkstugan. Välkommen att avnjuta musik i gemytlig miljö vid Nydalasjön.

Morgonro vid bryggan

Onsdagar kl 9.00-9.50 i Kyrkstugan, vecka 25 till 32. Vi läser en kort text och går därefter in i tystnad.

Sommarens musikprogram

Klicka här för att ladda hem det samlade programmet för musik och konserter i Svenska kyrkan i Umeå som pdf.

Bränteverest 2024

Var med i utmaningen Bränteverest. Varje måndag med början den 3 juni fram till och med den 12 augusti träffas vi vid Bräntbergets fot för att grilla, prata och gå mellan kl 16–18. Ta med egen dryck och något grillbart om du vill grilla. (Uppehåll 8/7 och 15/7.)

Längtar du redan till höstens träffar?

Klicka och läs broschyren med all höstens vuxenverksamhet!

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Kyrkguiden

Hitta till Svenska kyrkan med hjälp av appen Kyrkguiden, se vad som händer och planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.