Kyrkoval

Vart fjärde år är det kyrkoval. Senaste valet var den 6-19 september 2021.

Valresultatet i Umeå

Ungefär 11 000 personer röstade. Valdeltagandet var 19,55 procent. Här hittar du valresultatet för Umeå kyrkofullmäktige.

Du som är medlem och är 16 år och äldre kan rösta om hur du vill att Svenska kyrkan ska styras. Här hittar du information om hur och var du röstar och övergripande information om nomineringsgrupper och kandidater i valet.

Om kyrkovalet

I kyrkovalet röstar väljarna om vilka som ska vara med och bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

Så röstar du

Information om hur, var och när du kan rösta i kyrkovalet.

Valresultat

Valresultat från kyrkovalet 2021, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.

Tillgänglig webb

Sidor om kyrkovalet med information på lätt svenska, talad webb och teckenspråk.

På andra språk

På andra språk/In other languages

Här finns information om kyrkovalet på andra språk. Information about the election in Church of Sweden translated to several languages.

Webb för nomineringsgrupper och kandidater

För nomineringsgrupper och kandidater

Information som vänder sig till nomineringsgrupper och dig som kandiderar.

Det här röstar du till

I kyrkovalet kan man rösta i tre val: kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. Din röst påverkar hur Svenska kyrkan styrs lokalt, regionalt och nationellt.

Kyrkofullmäktige, ditt lokala val

Du väljer till kyrkofullmäktige i Svenska kyrkan i Umeå. Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut.

Val till stiftet, regionalt

Svenska kyrkan är indelad i 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom flera områden. Till exempel i kyrkoantikvariska frågor när man ska renovera en kyrka.

Val till kyrkomötet, nationellt

Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken.

Läs om kyrkovalet i tidningen Spira

Nu kan du rösta i kyrkovalet

Så gör du! Och nio lokala grupper svarar på sju frågor.

”Kyrkovalet är ett jätteroligt projekt”

Systemvetare Victoria Hedberg lämnade telekom-branschen för ett efterlängtat jobb i Svenska kyrkan. Nu projektleder hon kyrkovalet för första gången.

Vill du veta mer?

Svenska kyrkan i Umeå, telefon: 090-200 25 00 (växel)

Beställa brevröstningspaket: 090-200 26 00

Luleå stift, telefon: 0920-26 47 00 (växel)