Några barn sitter runt ett bord och pysslar.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Kyrkan efter skoldagen

Du behöver inte ha tråkigt eller vara ensam på eftermiddagen efter skolan. Kom till kyrkan! Här finns verksamheter för dig i låg- och mellanstadieåldern samlade.

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

456:an i Tavelsjö

Onsdagar kl 15.00–17.00 i Tavelsjö församlingsgård. En grupp för dig som går på mellanstadiet. Vi träffas en gång i veckan och gör roliga saker ihop.

After school i Carlskyrkan

Fredagar jämna veckor, 14.30-16 för åk 3-4 och 15.30-17.30 för åk 5-7. Häng för dig som slutat skolan för dagen, vi börjar med mellis.

Några ungdomar sitter på golvet och ritar.

Ayo i Grisbackakyrkan

Fredagar jämna veckor kl 18.30–21. För dig som är född 2010–2013. Vi pratar tro och liv och tävlar, leker och övernattar nån gång. Vårterminen pågår: 12/1–31/5. Uppehåll under sport- och påsklovet. Anmälan.

En flicka blåser såpbubblor.

Club 7+ i Tegs kyrka

Torsdagar kl 15.50–17. För barn i årskurs 1–3 som gillar skapande i färg och form kombinerat med samtal utifrån Bibeln. Anmälan. Vårterminen pågår: 18/1- 2/5.

Någon spelar biljard.

Creo i Grisbackakyrkan

Tisdagar kl 15.15–17.15. För dig som går på mellanstadiet och som tycker om att skapa i olika material, vill spela biljard eller innebandy, vill ha en kul eftermiddag och för dig som har frågor om Gud. Vårterminen pågår: 16/1–23/4. Uppehåll under sport- och påsklovet. Anmälan.

Filii Dei i Grisbackakyrkan

Fredagar kl 16.30-18.30, udda veckor. För dig som är född 2014-2017. Vi pratar tro och liv, leker, pysslar och äter tillsammans. Vårterminen pågår: 19/1–24/5. Uppehåll under sport- och påsklovet. Anmälan.

FREDAG! i Ersbodakyrkan

Varannan fredag. Vi har öppet mellan kl 14–18 och du kan komma och gå som du vill. För dig i årskurs 4–6. Vi vill erbjuda en plats där alla blir sedda och får utrymme att vara den man är! Pizza, andakt, aktiviteter eller bara lugn och ro. Kostnadsfritt. Vårterminen pågår 19 januari-26 april (Inställt 29 mars).

Ett barn sträcker upp händerna mot himlen. Solen lyser igenom fingrarna.

Heiwa i Grisbackakyrkan

Fredagar kl 19.15–ca. 23, udda veckor. För dig som är född 2006–2009. Vi pratar om tro och liv, tävlar, leker och kanske övernattar nån gång. Vårterminen pågår: 19/1–7/6. Anmälan.

Två barn sitter och pysslar.

Miniorer Ålidhemskyrkan

Måndagar kl 15.00–16.30. För dig som går i årskurs 1–4. Samling, skapande och lek. Vårterminen pågår från 15 januari till 13 maj. Anmälan.

Miniorer i Innertavle missionshus

Onsdagar kl 15–16.30. Här träffas vi som går i årskurs 1-4. Samling kring en biblisk text eller tema, skapande och lek. Anmälan. Vårterminen pågår från 17 januari till 15 maj.

Några ungdomar sitter på golvet och ritar.

Måndagsklubben i Röbäcks kyrka

Måndagar kl 14.30–16.00. För barn i årskurs 1-3. Vi samtalar om bibeln, Gud och livet, sjunger, leker, skapar, myser och fikar tillsammans. Anmälan .

En flickscout pratar med en annan tjej i en slöjdsal.

Scouter i Carlskyrkan

Torsdagar udda veckor kl 18-19.30. För barn i åk 3-6. Är du redo för roliga äventyr? Sugen på att träffa nya kompisar? Vill du lära dig mer om naturen? Då har du kommit rätt, välkommen till Salt Scout!

Scouter i Ersmarkskyrkan

Torsdagar kl 18.30–20.00 för dig som går i årskurs 4–6. Vi lär oss scouting och hur man är en bra kompis. Anmälan. För mer information om denna och äldre scoutgrupper, se kontaktinfo nedan.

Skapargruppen i Tavelsjö

Torsdagar 15.00-17.00 i Tavelsjö församlingsgård. För barn i årskurs 2 och 3 som gillar att skapa och ha roligt.

Småskaparna i Tavelsjö

Måndagar 14.30-16.30 i Tavelsjö församlingsgård. För barn i förskoleklass och årskurs 1 som gillar att skapa och ha roligt. Vi sjunger, målar, pysslar, bakar, håller en andakt men framför allt är vi med varandra.

En grupp barn står i ring och leker.

Tisdagskul i Västerslättskyrkan

Tisdagar kl 14.30-16.15. För dig som går i årskurs 2-3. Frukt, samling kring livet och Bibeln, skapande och lek. Anmälan.

Torsdagskul i Västerslättskyrkan

Torsdagar kl 13.30-15.30. För dig som går i förskoleklass-åk 1. Vi startar med mellis, samling kring livet och Bibeln, skapande och lek. Anmälan.

Söndagsskola i Grisbackakyrkan

På söndagar i samband med gudstjänsterna är det söndagsskola för barn från cirka tre år. Yngre barn har tillgång till lekrummet. Vårterminen pågår: 14/1-16/6. Klicka för att se vilka datum det är söndagsskola!

En kvinna hjälper en liten flicka att rita i ett rum fullt av människor.

Söndagsskola i Röbäcks kyrka

Kl 11–12 i samband med gudstjänsterna i Röbäcks kyrka.

Du kanske också är intresserad av

Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan. En kvinna kompar på piano.

Barnkörer

Sjunga i kör handlar inte bara om låtar och musik utan minst lika mycket om kompisar, skratt och skoj och gemenskap.

Samtal över en kopp kaffe

Verksamhet för vuxna

Det finns många mötesplatser och något för alla i kyrkan. Pilgrimsvandra, dreja, sjunga, motionera, umgås, meditera, prata om bibeln, äta tacos eller be tillsammans.