Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan. En kvinna kompar på piano.

Barnkörer

Sjunga i kör handlar inte bara om låtar och musik utan minst lika mycket om kompisar, skratt, skoj och gemenskap.

Klicka på bilderna/rubrikera nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

Körer för de yngsta

Familjekören på Backen

OBS: Hösten 2024 är familjekören vilande! Familjekören ses några lördagar per termin kl 8.45–10.30. För barn upp till förskoleklass (0-6 år) tillsammans med föräldrar eller annan vuxen. Frukostbuffé, sång och lek. Drop-in, ingen föranmälan.

Himlalåt i Tegs kyrka

Onsdagar kl 17.45–18.30. Härligt och svängigt, lustfyllt och lekande! Så är det i Himlalåt, Tegs kyrkas kör för barn som är 5–6 år. Anmälan. Höstterminen pågår: 11/9-4/12

Sångstund för barn i Mariakyrkan

Torsdagar, udda veckor kl 16.10–16.30. Det brukar vara 15–20 barn med föräldrar som sjunger barnvisor, rörelsesånger blandat med nya sånger. Det ska vara kul att sjunga! Kom de gånger det passar. Höstterminen pågår 29 augusti - 21 november och avslutas 12 december.

Småfåglarna i Församlingsgården

Torsdagar kl 18.00–18.40 i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. En kör för barn 5–6 år. Kören sjunger vid lucia på hösten och vid gudstjänst på våren i Umeå stads kyrka. När barnen övar kan du som vårdnadshavare sitta utanför och ta en kopp kaffe/te. Medföljande syskon som behöver vänta kan leka i våra barnlokaler en trappa ned. Anmälan.

Lågstadiekörer

Barnkör i Ersbodakyrkan

Vi sjunger och har kul tillsammans! För alla barn från 5 år till och med åk 4. Söndagar kl. 13:00-13:30. Höstterminen startar 15/9.

Barnkören VIP (=Very Important Persons) i Ersmarkskyrkan

Torsdagar kl. 16.00–16.45. Kör för barn i årskurs 1–2. Häng på, sjung och ha roligt med oss! Anmälan. Höstterminen startar 12/9.

Barnkör i Tavelsjö

Tisdagar kl. 15.30-16.15 i Tavelsjö kyrka. Gillar du att sjunga? Kom och var med i vår kör som riktar sig till dig som går i årskurs 2-6. Höstterminen startar 3 september.

Barnkören Young Voices S:t Staffan

Från 6 år och uppåt. Vi sjunger och har roligt tillsammans. Kort andakt/samling. Torsdagar 15.45-17.00

Busljusen i Grisbackakyrkan

Onsdagar kl 14.30–15.30. Kör för dig som går i årskurs 1. Du får lära dig sånger och träna din röst. Varje körövning avslutas med en kort andakt. Höstterminen pågår: 4/9–11/12. Anmälan.

JoyKids i Ålidhemskyrkan

Tisdagar kl 14.30–15.30. En kör för dig i årskurs 1 till 3 som tycker det är kul att sjunga! Anmälan.

Strössel i Backens prästgård

Här är barnkören för dig som går i åk 1–3. Vi ses onsdag varje vecka - nu är terminen igång! Anmälan. Välkommen med!

Maracas, barnkör i Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

Torsdagar kl 15.30-16.30. För alla barn i årskurs 1-3. Kören det svänger om, för alla barn som gillar att sjunga. Varje torsdag från 29 augusti fram till 12 december (utom 31 oktober).

Sing It i Carlskyrkan

Onsdagar kl 15.30–16.45. En kör för barn mellan 6 och 9 år. Vi sjunger, leker, och har kul tillsammans. Vi sjunger också på gudstjänster några gånger per termin.

Stjärngnister i Tegs kyrka

Torsdagar kl 15.15–15.55. Livfullt, svängigt och innerligt är det i denna kör för barn i årskurs 1–3. Anmälan. Höstterminen pågår: 12/9-12/12.

Sångfåglarna i Församlingsgården

En grupp övar onsdagar kl 15.00–15.45 och en på torsdagar kl 17.00–17.45 i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. En kör för barn som är 6–9 år. Några gånger per termin sjunger körerna vid gudstjänster, Lucia och har konserter i Umeå stads kyrka. Anmälan.

Tontrixarna i Grisbackakyrkan

Torsdagar kl 15:45–16.30. Kör för dig som går i årskurs 2 och uppåt. Vi lär vi oss sånger och tränar våra röster. Höstterminen pågår: 5/9–12/12. Anmälan.

Mellanstadiekörer

Cirrus i Tegs kyrka

Torsdagar kl 16–17. En kör för dig i årskurs 4–6. Svängigt, lugnt och tufft. Fikahäng innan. Anmälan. Höstterminen pågår: 12/9-12/12.

Join Us i Carlskyrkan

Onsdagar kl 15.30–16.45. En kör för barn i årskurs 4–7. Vi sjunger tillsammans, i stämmor och solo om man vill. Anmälan.

Joy i Ersmarkskyrkan

Tisdagar kl. 15.00–16.30. Kör för barn i årskurs 3–6. Anmälan. Höstterminen startar 3/9.

Choklad i Backens prästgård

Här är kören för dig som går i årskurs 4-7. Vi sjunger, fikar och umgås. Vi ses onsdagar 15:30-16:30 med start 4 september. Anmälan. Välkommen med!

Näktergalarna i Församlingsgården

Tisdagar kl 16.00–16.50 i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. En kör för dig som är 10–12 år. Några gånger per termin sjunger körerna vid gudstjänster, Lucia och har konserter i Umeå stads kyrka. Innan kören är alla välkomna på frivilligt "fikahäng" direkt efter skolan. Anmälan.

Tambourines i Ålidhemskyrkan

En kör för dig som går i mellanstadiet, från åk 4 och äldre. Vi sjunger nya låtar och gamla visor, psalmer och pop, Vi uppträder på Gudstjänster och har kördagar varje termin. Kören startar upp igen våren 2025.

Du kanske också är intresserad av

Orgelskola i Backens kyrka

Vi utbildar sex orgelelever från sex till arton års ålder. Några är nybörjare, medan andra redan vikarierar som orgelspelare i kyrkorna i närområdet.

Kyrkan efter skoldagen

Du behöver inte ha tråkigt eller vara ensam på eftermiddagen efter skolan. Kom till kyrkan! Här finns verksamheter för dig i låg- och mellanstadieåldern samlade.

Äta tillsammans

Kyrkan har många mötesplatser både på dag- och kvällstid. Kom och träffa både nya och gamla vänner. Lyssna på föredrag och musik, umgås och ät eller fika tillsammans runt om i stan.