Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan. En kvinna kompar på piano.
Foto: Johannes Frandsen

Barnkörer

Sjunga i kör handlar inte bara om låtar och musik utan minst lika mycket om kompisar, skratt, skoj och gemenskap.

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

Körer för de yngsta

Familjekören på Backen

Familjekören ses några lördagar per termin kl 8.45–10.30. För barn upp till förskoleklass (0-6 år) tillsammans med föräldrar eller annan vuxen. Frukostbuffé, sång och lek. Drop-in, ingen föranmälan.

Medlemmar i en barnkör står och sjunger i en kyrka. De håller händerna framför munnen som en tratt.

Himlalåt i Tegs kyrka

Onsdagar kl 17.45–18.30. Härligt och svängigt, lustfyllt och lekande! Så är det i Himlalåt, Tegs kyrkas kör för barn som är 5–6 år. Anmälan. Vårterminen pågår: 17/1- 24/4

En kvinnlig ledare sitter i en ring och spelar gitarr och sjunger för en grupp barn och deras föräldrar.

Minikör i Mariakyrkan

Torsdagar, jämna veckor kl.16-16.30. Sångkör för barn 3–6 år. Det ska vara kul att sjunga! Barnvisor, rörelsesånger blandat med nya sånger. Vårterminen pågår 25 januari - 16 maj (Uppehåll 21/3 och 2/5).

Småfåglarna i Församlingsgården

Torsdagar kl 18.00–18.40 i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. Kör för barn 5–6 år.

Lågstadiekörer

Tre glada små tjejer sitter på golvet.

Barnkör i Ersbodakyrkan

Måndagar 15.00–15.45 med start 4 september. För barn från Förskoleklass. Vi sjunger och har kul tillsammans!

En flicka sitter i knät på sin tjejkompis och ler mot kameran.

Barnkören VIP (=Very Important Persons) i Ersmarkskyrkan

Torsdagar kl 16.00–16.45. Kör för barn i årskurs 1–2. Häng på, sjung och ha roligt med oss! Anmälan. Sista tillfället för vårterminen hölls i februari. Uppehåll under renoveringen, start till hösten igen!

En barnkör sjunger och gestikulerar med armarna i ett klassrum. En kvinnlig körledare i förgrunden.

Barnkören Young Voices S:t Staffan

Från 6 år och uppåt. Vi sjunger och har roligt tillsammans. Kort andakt/samling. Torsdagar 15.45-17.00

Busljusen i Grisbackakyrkan

Onsdagar kl 14.30–15.30. Kör för dig som går i årskurs 1. Du får lära dig sånger och träna din röst. Varje körövning avslutas med en kort andakt. Vårterminen pågår: 17/1–24/4. Anmälan.

JoyKids i Ålidhemskyrkan

Tisdagar kl 15.30–16.30. En kör för dig i förskoleklass till åk 3 som tycker det är kul att sjunga! Anmälan. Terminen pågår 16/1-14/5.

Strössel i Backens prästgård

Barnkör för dig som går i åk 1–3. Vårterminen (17 jan-26 maj) är nu igång - varmt välkommen med!

En psalmbok och en mikrofon ligger framlagda. I bakgrunden syns sjungande barn.

Maracas, barnkör i Kyrkhörnan, Sjöfruskolan

Torsdagar kl 15.30-16.30. För alla barn i årskurs 1-3. Kören det svänger om, för alla barn som gillar att sjunga. Vårterminen pågår: 25/1-30/5.

Sing It i Carlskyrkan

Onsdagar kl 15.15–16.15. En kör för barn mellan 6 och 9 år. Vi sjunger, leker, och har kul tillsammans. Vi sjunger också på gudstjänster några gånger per termin.

Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan.

Stjärngnister i Tegs kyrka

Torsdagar kl 15.15–15.55. Livfullt, svängigt och innerligt är det i denna kör för barn i årskurs 1–3. Anmälan. Vårterminen pågår: 18/1-2/5.

Sångfåglarna i Församlingsgården

Onsdagar kl 15.00–15.45 samt torsdagar kl 17.00–17.40 i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. En kör för barn som är 6–9 år.

Några barn står och sjunger inomhus.

Tontrixarna i Grisbackakyrkan

Torsdagar kl 15:45–16.30. Kör för dig som går i årskurs 2 och uppåt. Vi lär vi oss sånger och tränar våra röster. Vårterminen pågår: 18/1–2/5. Anmälan.

Mellanstadiekörer

Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan.

Cirrus i Tegs kyrka

Torsdagar kl 16–17. En kör för dig i årskurs 4–7. Svängigt, lugnt och tufft. Fikahäng innan. Anmälan. Vårterminen pågår: 18/1-2/5.

Join Us i Carlskyrkan

Onsdagar kl 15.30–16.30. En kör för barn i årskurs 4–7. Vi sjunger tillsammans, i stämmor och solo om man vill. Anmälan.

Två barn skrattar i kyrkbänken.

Joy i Ersmarkskyrkan

Tisdagar kl 15.00–16.30. Kör för barn i årskurs 3–6. Anmälan. Sista tillfället för vårteminen 19 mars. Uppehåll under renoveringen, startar upp igen till hösten!

Choklad - barnkör från åk 4

Choklad i Backens prästgård

Onsdagar kl 15.30-16.30. En kör för dig som går i årskurs 4-7. Vi sjunger, fikar och umgås. Vårterminen (17 jan-26 maj) är nu igång. Välkommen med!

Näktergalarna i Församlingsgården

Tisdagar kl 16.00–16.50 i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. Kör för dig som är 10 år och uppåt.

Tambourines i Ålidhemskyrkan

Tisdagar kl 17-18. En kör för dig som går i mellanstadiet, från åk 4 och äldre. Vi sjunger nya låtar och gamla visor, psalmer och pop, Vi uppträder på Gudstjänster och har kördagar varje termin. För dig som älskar att sjunga. Anmälan! Vårterminen pågår: 23/1 - 28/5.

Du kanske också är intresserad av

Barnhänder som spelar på en kyrkorgel.

Orgelskola i Backens kyrka

Vi utbildar sex orgelelever från sex till arton års ålder. Några är nybörjare, medan andra redan vikarierar som orgelspelare i kyrkorna i närområdet.

Några barn sitter runt ett bord och pysslar.

Kyrkan efter skoldagen

Du behöver inte ha tråkigt eller vara ensam på eftermiddagen efter skolan. Kom till kyrkan! Här finns verksamheter för dig i låg- och mellanstadieåldern samlade.

En hög med grönsaker, frukter och bröd ligger i ett fönster.

Äta tillsammans

Kyrkan har många mötesplatser både på dag- och kvällstid. Kom och träffa både nya och gamla vänner. Lyssna på föredrag och musik, umgås och ät eller fika tillsammans runt om i stan.