Prislista för gravskötsel i Umeå pastorat

Priserna avser helt år om inte annat anges.

Priserna nedan gäller för 2024. Prislistan uppdateras varje år i november.

Gravskötsel

Trimning, 240 kr

Vi trimmar runt eventuell gravsten / planteringsyta.

Skötsel - för dig som vill plantera blommor själv, 620 kr

Vi trimmar runt planteringsytan och eventuell gravsten, rensar ogräs i planteringsytan, klipper bort vissna blommor och blad, kantskär, gödslar, jordförbättrar, vattnar, vårstädar och höststädar.

Grusskötsel, 725 kr

Vi rensar ogräs på grusytan och fyller på med grus vid behov. Kan köpas separat eller kombineras med beställning av trimning, skötsel, sommarblomspaket eller perennpaket.

Sommarblommor

Sommarblomspaket, 910 kr

2-3 större och 3-5 mindre växter. Inklusive skötsel.

Sommarblomspaket för stor planteringsyta, 1 060 kr

4-5 större och 5-7 mindre växter. Inklusive skötsel.

Perenner

Perenner är fleråriga växter som inte tas bort på hösten. Perennpaket går endast att kombinera med vinterkrans samt ljus. När du besöker graven kan du gärna sätta snittblommor i tillfälliga vaser som finns att låna vid kyrkogårdarnas servicestationer, men plantera inget eftersom det kan skada rötterna och tar upp ytan där perennerna ska breda ut sig. Om sommarblommor ändå planteras där perenner är beställda tar personalen bort blommorna.

Perennpaket år 1: pris 795 kr

3 perenner. Inklusive skötsel. OBS! Plantorna är små när de planteras, men under första säsongen växer de till sig och kommer att fylla upp hela planteringsytan på sikt.

Perennskötsel, 365 kr

När du köper ett perennpaket läggs automatiskt en beställning på perennskötsel in från och med efterföljande år. Det som ingår är att vi trimmar runt planteringsytan och ev. gravsten, rensar ogräs, kantskär, gödslar, jordförbättrar, vattnar, vår- och höststädar, byter ut döda plantor samt delar perennerna vid behov.

Vårplanteringar

För att beställa vårplanteringar krävs det att gravplatsen även har beställd skötsel eller sommarblomspaket.

Penséer, 35 kr/styck

Rekommenderat antal är 3 eller 5 stycken. Penséerna tas bort när sommarblommorna planteras ut.

Höstdekorationer

Ljung, 90 kr/styck

Vinterkrans, 350 kr/styck

Övriga tjänster

Tvätt av gravsten, 895 kr/sten

Tändning av gravljus, 120 kr/styck

Priset är inklusive ljus. Brinntiden (100 timmar) kan inte garanteras, väder och vind kan släcka ljuset tidigare. Tändning av ljus kan beställas till tre olika tillfällen under året: mors dag, fars dag samt alla helgons dag. Ljuset tänds vardagen före.

Återställning av igenvuxen planteringsyta, 475 kr per tillfälle

Återställning av igenvuxen grusgrav, 1 460 kr per tillfälle

Timtaxa, 600 kr/timme

För övriga arbeten debiterar vi timtaxa.

Prislistan uppdateras varje år i november.

Sommarblomspaket

För dig som vill ha både sommarblommor och skötsel.

Perennpaket exempel

Perennpaket

Fleråriga växter inklusive skötsel.

Vatten strilar från en vattenkanna ned över gröna växter.

Skötsel

För dig som planterar själv.

Trimning

Till gravar med eller utan planteringsyta.

Grusskötsel

För dig som inte vill sköta grusytan själv.

Vårplanteringar

Kan beställas t.o.m. 30 april.

Plantering av rosa ljung framför en gravsten.

Höstdekorationer

Kan beställas t.o.m. 27 oktober.

Ljuständning

Till allhelgona, fars dag eller mors dag.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Avvikande öppettider mars/april:
Skärtorsdag: öppet 10-12
Långfredag: stängt
Annandag påsk: stängt

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Ett gravkors i järn på en kyrkogård.

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Umeås kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.

Gravsten med vit ros

Gravstenar

Vad är viktigt att tänka på när man ska välja gravsten? Vilka regler gäller för gravstenar på de olika kyrkogårdarna? Hur gör jag för att sätta upp en ny sten? Varför är vissa gravstenar nedlagda? Här finns svar på dessa frågor.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.