En tjej och en kille fikar i Wadköping. I förgrunden syns killens axel med en tatuering i form av ett kors.
Foto: Alexander von Sydow

Svenska kyrkan i Örebro

Här hittar du information om det som händer i de åtta församlingarna i Örebro pastorat, som har närmare 62 000 medlemmar.

Örebro pastorat består av åtta församlingar och du hittar allt som är på gång hos oss i kalendern. Behöver du få tag i oss kan du kontakta informationsservice på 019-15 45 00 eller söka en enskild medarbetare via webben. I Örebro har Svenska kyrkan individ- och familjerådgivning och Sjukhuskyrkan på Universitetssjukhuset. Du hittar församlingarnas medarbetare på arbetsplatser, bland ungdomarna på Tegelbruket och på universitetet. När det krisar finns präster och diakoner där med stöd och tröst och vi har verksamhet på både finska och teckenspråk. Svenska kyrkan svarar för kyrkogårdsförvaltning med begravningsplatser för alla. Någon mil norr om Örebro ligger kyrkans egen kursgård Solliden. Välkommen!

Grön bild med snirkliga teckningar som signalerar sommar. Glass, fotboll, spade, människor som dansar, noter.

Medmänsklighet tar inte semester – välkommen till Svenska kyrkan i Örebro i sommar

Kyrkan är öppen. Vi finns här för dig. Vi fyller din sommartid med möjlighet till möten och upplevelser. Och du kan alltid fika för liten peng. Här hittar du allt som är på gång i sommar hos Svenska kyrkan i Örebro – och vi kan göra det tack vare våra medlemmar.

Konst vid en kyrka

Open Art vid S:t Nicolai kyrka i Örebro

Sommaren 2024 är det återigen dags för den stora utomhusutställningen Open Art i Örebro. Självklart är Svenska kyrkan med och erbjuder utställningsplatser i och utanför S:t Nicolai kyrka i centrala Örebro. Kom och upplev alla konstverk på plats!

Född 2010? Vi startar flera nya konfagrupper i Örebro i höst!

Har alla samma chans? Finns Gud? Är det du som bestämmer hur du ska leva ditt liv? Får man tycka vad man vill? Stora frågor kräver stora svar. Vilka är dina? Hösten 2024 startar vi flera nya konfagrupper med olika teman i Örebro. Konfirmation är inte som du tror.

Träffa Svenska kyrkan på Nerike Pride 25 augusti

25 augusti går Nerike Pride av stapeln i Örebro – och Svenska kyrkan är självklart med. Du träffar oss i regnbågsmässorna i Adolfsbergs kyrka och S:t Nicolai kyrka, i prideparaden och i regnbågsparken i city. Här hittar du hela programmet!

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.

Kalender

Här hittar du de senaste nyheterna från Svenska kyrkan Örebro pastorat och även vår kalender, med allt som händer i våra kyrkor och församlingshem – gudstjänster, konserter, träffar, öppen förskola och mycket mer.

Digital anslagstavla

Detta är Svenska kyrkan Örebro pastorats digitala anslagstavla. Här hittar du anslag för protokoll från kyrkofullmäktige, kyrkorådet, valnämnden och kyrkogårdsutskottet. När ett protokoll har justerats meddelas det på denna sida.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

Prenumerera via RSS

Mosjö-Träffen

Publicerad:

Välkommen till Mosjö församlingshem varannan torsdag klockan 13.30 - 15.00. Kom och var med på lätt gympa, fika och umgås! Start 26 september.

Andlig vägledningsgrupp i Edsberg

Publicerad:

"Varifrån kommer du och vart är du på väg?" Den frågan och många andra talar vi om när vi träffas i Edsbergs församlingshem en söndag per månad under hösten 2024.

Musikgudstjänst "I denna ljuva sommartid", Hackvads kyrka 4/8 kl 18

Publicerad:

Mira Wikblom sång och Nils Fritzson orgel och piano. Välkommen till en musikupplevelse som förgyller augustikvällen med vackra toner och inspirerande melodier.

Helgmålsbön - Musik i sommarkväll, Tångeråsa 3/8

Publicerad:

Varmt välkommen till Tångeråsa kyrka lördag 3 augusti kl 18. Trion Alma Elofsson sång, Gabriel Garcia cello och Nils Fritzson orgel och piano står för kvällens musikaliska inslag.

Församlingsresa 18 september med Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Publicerad:

Välkommen att följa med på församlingsresa till Kungsör med stopp i Almby och Arboga. Anmälan senast 8 september.

Så behandlar Svenska kyrkan Örebro dina personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

För visselblåsare

Inom Svenska kyrkan Örebro pastorat är vi angelägna om att leva efter våra riktlinjer, principer och gällande lagar. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden inom organisationen.