Örebro krematorium

Krematoriet ligger i anslutning till Örebro Norra kyrkogård. Här finns flera kapell och ceremoniplatser för begravning, och rum för minnesstunden efter.

Varje år utför vi omkring 1800-2000 kremationer, varav hälften avser boende inom Örebro pastorat.

Kapell och ceremoniplats

Förutom kremationsavdelning finns här fyra kapell inrymda i byggnaden. Det är Mäster Olofs kapell, Befrielsens kapell, Hoppets kapell och Stillhetens kapell. Om ni önskar finns det möjlighet att få se den avlidne i visningsrummet

Rum för minnesstund

Du har möjlighet att ha minnesstund efter begravningen i krematoriets serveringslokaler Annarummet, Mariarummet och Sararummet

Bårtäcken och ceremoniurnor

Bokar du begravning vid Norra kyrkogården i Örebro finns flera vackra bårtäcken att låna. Kyrkogårdsförvaltningen har också två olika ceremoniurnor för utlåning vid begravning.

Karta/ritning över Örebro krematorium.

Befrielsens kapell

Vid begravning på Norra kyrkogården i Örebro finns Befrielsens kapell. Det är möblerat för 60 besökare och har kapacitet för maximalt 110 personer.

Mäster Olofs kapell

Mäster Olofs kapell är det största kapellet vid Krematoriet på Norra kyrkogården i Örebro. Det är möblerat för 80 besökare och har kapacitet för maximalt 110 personer.

Stillhetens kapell

Stillheten är vårt minsta kapell vid Krematoriet på Norra kyrkogården i Örebro. Kapellet har 15 sittplatser.

Hoppets kapell

Vid begravning på Norra kyrkogården i Örebro finns Hoppets kapell. Det är möblerat för 25 personer.

Serveringsrum krematoriet Sararummet

Rum för minnesstund

Efter en begravningsceremoni i Örebro pastorat har ni möjlighet att samlas för minnesstund i ett eller flera av serveringsrummen på Örebro krematorium. Rummen kallas för: Annarummet, Mariarummet och Sararummet.

Bårtäcken och ceremoniurnor

Bokar du begravning vid kapellen på Norra kyrkogården i Örebro finns det flera vackra bårtäcken att låna. Vi har också ceremoniurnor för utlåning.

Ceremoni- och meditationsplats

Utanför Stillhetens kapell på Norra kyrkogården i Örebro, med utsikt mot Kilsbergen, finns en plats för högtidliga arrangemang av kyrklig eller borgerlig karaktär.

Visningsrum krematoriet

Visningsrummet

På Örebro krematorium finns ett visningsrum med möjlighet att få se och ta avsked av ens avlidne anhöriga i lugn och ro.

Karta Örebro krematorium

Kamerabevakning

Information om kamerabevakningen utanför Örebro krematorium som sker i syfte att förhindra stöld och skadegörelse samt kunna utreda om detta ändå skulle ske.

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro