Foto: Strateg

Samtal och stöd

Här hittar du information om olika former av samtal och stöd som finns inom Svenska kyrkan i Örebro. Du är alltid välkommen att kontakta en präst eller diakon i din församling.

Behöver du stöd eller någon att prata med? I din kyrka och församling finns präster och diakoner du kan vända dig till. Vänd dig direkt till din församling eller ring informationsservice på telefon 019-15 45 00 så får du hjälp vidare.

Kyrkans sociala arbete går under namnet diakoni och på webben kan du läsa mer om vad vi gör för att hjälpa den som är utsatt, ensam eller ledsen.

Individ- och familjerådgivning, sjukhuskyrka, sorgegrupper

Vi har också gemensamma verksamheter som nästan uteslutande arbetar med samtal och stöd i olika former. Vår individ- och familjerådgivning tar emot familjer, par och enskilda med relationsproblem och i kris. Universitetskyrkan finns för studenter och personal vid Örebro universitet, och Sjukhuskyrkan möter patienter, anhöriga och personal vid Universitetssjukhuset i Örebro. Varje år startar vi flera samtalsgrupper om sorg för dig som mist en anhörig.

Jourhavande präst

Är du i akut behov att tala med någon utanför telefontid? Jourhavande präst är öppen varje dag mellan kl 21.00–06.00. Du ringer 112 och blir kopplad. Samtalet är kostnadsfritt. Svenska kykan har också teckenspråkig telefonjour.

Samtal vid lunchbordet mellan en man och diakon IngMarie Rice Edsbrand.

Diakoni, kyrkans sociala arbete

Behöver du prata med någon utomstående, få tröst eller finna styrka? Då finns våra präster och diakoner till hjälp. Vårt uppdrag är att se nöden, finnas där för att lindra – och att ge samhällets svaga en röst. Diakoni är kyrkans sociala arbete.

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning i Örebro erbjuder samtalsbehandling med familjer, par och enskilda med fokus på relationer.

Sjukhuskyrkan på USÖ

Sjukhuskyrkan på Universitetssjukhuset i Örebro är till för patienter, närstående och personal. Sjukhuskyrkans utbildade medarbetare har vana att vara stöd i kriser och att tala om livsfrågor och tro. Medarbetarna har tystnadsplikt.

Välkommen till Universitetskyrkan!

Vi finns till för studenter och personal på Örebro universitet. Till oss kan du komma för att prata om allt. Vi sitter i Forumhuset.

Sorg

När någon nära dör – Svenska kyrkans stöd- och sorgegrupper

Att få dela tankar och känslor med andra som är i samma situation kan göra din sor­g lättare att bära. Därför har Svenska kyrkan sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta din sorg tillsammans med andra.