Sorg
Foto: Gustaf Hellsing

När någon nära dör – samtalsgrupper för dig i sorg

Att få dela tankar och känslor med andra som är i samma situation kan göra din sor­g lättare att bära. Därför har Svenska kyrkan sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta din sorg tillsammans med andra.

Att förlora någon nära är ett hårt slag. Ibland kan sorgen kännas för tung att bära på egen hand. När du känner så kan det underlätta att få prata med andra som är i samma situation – det kan göra din sor­g lättare att bära. Svenska kyrkan vill finnas där för dig – i sorgen, och hoppet. Därför har vi flera samtalsgrupper för olika åldrar där du som sörjer får chans träffa andra i samma situation. Grupperna träffas i Örebro.

Av erfarenhet vet vi att det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra. Genom att träffas i gruppen hjälps vi åt att bearbeta sorgen.

Samtalsgrupper för olika åldrar

Sorg, sorgegrupper
Foto: Magnus Aronson

Vi har samtalsgrupper för:

• Barn och unga i sorg, ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Sjukhuskyrkan och Region Örebro län.
  • Studenter och unga vuxna, tillsammans med Universitetskyrkan.
  • Dig mitt i livet (ca 30-50 år).
  • Personer som mist en livspartner – det vi kallar ”Leva vidare”-grupp.
  • Personer som förlorat någon i suicid.

Vill du veta mer eller anmäla dig?

Du hittar mer information i listningen här på webben. När det gäller samtalsgrupper för vuxna som förlorat en livspartner, så startas det regelbundet nya grupper i Örebro pastorat. Vill du veta när nästa grupp drar igång eller har andra typer av frågor om stöd- och sorgegrupper, kan du kontakta Anna Maria Armö komminister, på telefon 019-15 46 42 eller e-post annamaria.armo@svenskakyrkan.se

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

Sorgegrupp för dig som förlorat någon i suicid

Publicerad:

Har du förlorat en anhörig eller vän genom suicid? Nu finns en sorgegrupp just för dig. Här får du möjlighet att tillsammans med andra i samma situation sätta ord på det svåra och tunga. Gruppen träffas i Örebro.

Så möter du en vän i sorg – prästens fem bästa råd

Publicerad:

Orka stå kvar, våga prata och låt sorgen få ta tid och plats. Det är några av prästen Anna Maria Armös bästa råd i mötet med en vän som sörjer.

Samtalsgrupp om sorg för dig som är mitt i livet

Publicerad:

Är du mitt i livet och har förlorat en nära anhörig? Nu finns en samtalsgrupp just för dig. Gruppen träffas i Örebro.

Leva vidare-grupp för dig som förlorat en livskamrat

Publicerad:

Har du förlorat en livskamrat? I våra samtalsgrupper får du dela din sorg med andra i samma situation. Gruppen träffas i Örebro.

När någon nära dör – stödgrupper för barn och unga i sorg

Publicerad:

När det inträffar ett dödsfall i familjen blir ingenting sig likt. Då kan det vara en hjälp att träffa andra som varit med om samma sak. Hösten 2015 startade Svenska kyrkan i Örebro ett nytt projekt inriktat på barn och unga i sorg.

Samtal och stöd

Här hittar du information om olika former av samtal och stöd som finns inom Svenska kyrkan i Örebro. Du är alltid välkommen att kontakta en präst eller diakon i din församling.