När arbete utförs på kyrkogårdarna i Örebro pastorat.

Här kan du hitta information om vad som sker på våra kyrkogårdar under året. Årshjul för Örebro kyrkogårdsförvaltning.

Aktuellt på kyrkogårdarna i Örebro pastorat under året

Januari

Utskick av skötselfakturor med förfallodatum 28/2.

Februari

Senaste datum för återlämnande av gravplatser för att möjliggöra att de tas bort samma vår: 15/2.

Mars

Sista betalningsdag för hela planteringspaketet inklusive penséer: 31/3.

Vårstädning börjar 15 mars om vädret tillåter. Är det något du vill behålla så måste du ta reda på det innan dess.

I april påbörjas gravsättningar i minneslundar.

Sista betalningsdag av planteringspaket exklusive penséer inklusive sommarblommor: 30/4

Maj

Penséplanteringen klar.

Montering av stenar vid jordbegravning hösten innan.

Plantering av sommarblommor.

Sista betalningsdag för skötsel 2: 31/7.

Augusti

Sista betalningsdag för ljung: 15/8.

Sista betalningsdag för vinterdekorationer: 31/8.

September

Senaste datum för återlämnande av gravplatser för att möjliggöra att de tas bort samma höst: 15/9.

Oktober

För att underlätta skötselarbetet och minska brandrisken bör gravlyktor och ljus endast placeras på gravplatsen mellan 1 oktober - 31 mars.

Höststädning startar 1 oktober. Då rensas sommarblommor bort från gravar skötta av kyrkogårdsförvaltningen. Beroende på väder kan det även ske tidigare.

November

Alla helgons dag – kyrkogårdsförvaltningen har öppet på kyrkogårdarna och krematoriet för frågor, kaffe serveras.

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro