Planteringsförslag

Örebro kyrkogårdsförvaltning hjälper till att plantera blommor på gravarna på de 12 kyrkogårdar vi har hand om. Vi har ett stort sortiment av blommor som du kan välja bland. Här är några planteringsförslag.

Här kan du läsa mer om gravskötsel och kostnader för våra blommor, planterings- och skötselpaket.

Vårblommor

Vårblommorna är penséer. Penséerna planteras på våren så snart vädret tillåter, dvs. när tjälen gått ur jorden, under maj månad.

Sommarblommor

Sommarblommorna är Isbegonia, Fuchsia, Lyckliga Lotta, Pelargon, Tagetes, Knölbegonia, Silverek och Lobelia. Sommarblommorna planteras under juni månad. Vi brukar ta bort dem i slutet av september - början på oktober, kan dock ske tidigare om det blir frost. Dåliga plantor tas dock alltid bort tidigare.

Vintertäckare och ljung

Vintertäckare läggs på gravarna under oktober månad, de ska finnas på plats till Allhelgonahelgen.

Vårplantering
Penséer
Tagetes och lobelia
Isbegonia
Knölbegonia och silverek
Knölbegonia och silverek.
Röd pelargon och tagetes
Röd pelargon och tagetes.

Höst- och vintersmyckning

Ris, kransar och ljus läggs ut så att det skall vara klart till Allhelgonahelgen. Vi vill även påminna om att man ej får sätta ut gravlykta, ej heller lägga ut kransar vid våra minneslundar.

Granristäckning, vinterbukett och ljung
Granristäckning, granrisbukett med kottar och ljung.
Ljung
Ljung.
Granristäckning och vinterkrans
Granristäckning och granriskrans med kottar.
Vintertäckare
Vintertäckare Foto: Madeleine Kivinen

Gravskötsel och plantering från Örebro kyrkogårdsförvaltning

Som anhörig kan du välja att själv sköta gravplatsen eller mot betalning överlåta skötseln till Örebro kyrkogårdsförvaltnings kunniga personal. Vi erbjuder flera tjänster av gravskötsel och plantering. Du hittar alternativen här.

Ekers kyrkogård

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen tar hand om kyrkogårdarna i Örebro pastorat.

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro