Foto: Peter Forsberg

Dop i Olaus Petri

Välkommen att boka dop i Örebro Olaus Petri församling, här kan du läsa hur det går till och vad vi kan erbjuda dig som vill bli döpt eller döpa ditt barn.

Boka tid och kyrka
Dopet bokar du direkt här på webben. När dopet är inbokat tar den präst som skall ha det kontakt med dig och ni bestämmer gemensamt en tid för dopsamtal. Dopet är kostnadsfritt.

Har vi några speciella doptider?
Normalt har vi dopgudstjänst lördagar kl.12.00, 13.30 och 15.00.

Vid dopets källa har du stämt möte och vi kommer med vår längtan – för att kläs i nya kläder, för att nämnas vid vårt sanna namn.

Psalm 898

Lokal att hyra för dopfesten
Vi har lokaler för dopkaffe i församlingshemmet bredvid Olaus Petri kyrka, Sofiagatan 2A-D. Lokalen kan bokas i samband med att ni bokar tid för dop. Du kan se vilka lokaler som finns på sidan om Olaus Petri församlingshem.

Dopdräkt att låna
Du som skall döpa ditt barn kan låna dopdräkt av församlingen, det är kostnadsfritt för dig som döper ditt barn i Olaus Petri kyrka. I Olaus Petri har vi nio olika dopdräkter i olika storlekar från 50-122cl. Både dopklänningar och byx-set. Sex av dräkterna är unika, sydda i återbrukad textil speciellt för Olaus Petri församling. Boka dopdräkten när du bokar doptid.  Här ser du bilder på alla våra dopdräkter!
Du som är ungdom eller vuxen kan döpas i dina egna kläder eller i en konfirmandkåpa som du också får låna här.

Man kan döpas oavsett ålder
Det finns ingen åldersgräns för dop. I Sverige är barndop vanligast, men många döps också som ungdom eller vuxen. Den som konfirmeras skall vara döpt först och därför döps många tonåringar under konfirmationstiden.

Vill du döpas som vuxen i Olaus Petri, får du enskild dopundervisning innan dopet. Önskar du vuxendop, ta kontakt direkt med Olaus Petri församling på 019-15 46 61.

Dopdräkterna i Olaus Petri

I Olaus Petri har vi nio olika dopdräkter som som vi gärna lånar ut till dig som ska döpa ditt barn i vår kyrka. I olika storlekar från 50-122cl. Både dopklänningar och byx-set. Sex av dräkterna är unika, sydda i återbrukad textil speciellt för Olaus Petri församling.

Dopträdet i Olaus Petri

Ett sätt att uppmärksamma alla de dop som sker i vår församling

Hyra lokal i Olaus Petri

I Olaus Petri församling finns tre lokaler för uthyrning i samband med dop, vigsel/bröllop och begravning: Stora salen och Lilla salen för de större kalasen samt Puben och Cafét för det mindre. Här kan du läsa mer om och se bilder på lokalerna

Barn & familj i Olaus Petri församling

Här hittar du information om allt för barn och familj i Olaus Petri församling: Söndagsskolan, en presentation av våra nya dopdräkter, Barnkören, Gosskören och Ceciliakören. Samt Trygghetscirkeln - pastoratets kurs för föräldrar.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Olaus Petri församling

– kyrkan på norr i Örebro!

Olaus Petri församling

Adress:
Olaus Petri kyrkogata 4,

Telefon: Informationsservice 019-15 45 00 Här kan du läsa aktuella öppetider.

E-post: olauspetri.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Olaus Petri, ring 019-15 46 61.

Kontaktlista med alla medarbetare i Olaus Petri församling

Länk till: Olaus Petri församling på Facebook
Olaus Petri församling på Instagram
Olaus Petri församlings Youtubekanal

Olaus Petri kyrka
Storgatan 40, Örebro
Kyrkan är öppen tis, ons, fre kl. 10–15, tors kl. 10–18 samt under helgerna i samband med gudstjänst

Mässa:
Söndag kl 10 Högmässa.
Onsdag kl. 7.30, torsdag kl. 18.
Bönegrupper:
Vardagar utom onsdag kl. 8. morgonbön
Måndag kl. 18 bönegrupp för föräldrar
Onsdag kl.10 Hannagruppen

Plan över kyrkan (pdf)

I Olaus Petri församling bor drygt 25.600 personer (april -22). Den är belägen i norra Örebros centralare delar. Församlingen ligger inom Örebro kontrakt och Strängnäs stift i Svenska kyrkan.

Läs mer om Olaus Petri församling