Foto: Magnus Aronson / IKON

Församlingsråd

Örebro pastorat har åtta församlingsråd, ett i varje församling. De förtroendevalda personerna i församlingsrådet är med och beslutar om den lokala verksamheten och gudstjänstlivet i respektive församling.

Församlingsrådet i Adolfsberg

Varje församling leds av en församlingsherde, som tillsammans med församlingsrådet ansvarar för den lokala verksamheten och gudstjänstlivet.

Församlingsrådet i Almby

I Almby församling finns ett församlingsråd med uppdrag att som förtroendevalda arbeta för församlingens bästa! Här får du en presentation av vilka de är och vad de gör.

Församlingsråden i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

I varje församling finns ett församlingsråd som är med och ansvarar för beslut i den lokala verksamheten och gudstjänstlivet.

Någon klubbar med en ordförandeklubba.

Församlingsrådet i Längbro

Församlingsrådet är styrelse för församlingens verksamhet. I rådet finns nio ordinarie ledamöter och fyra ersättare. Åtta av ledamöterna är utsedda av kyrkofullmäktige. Församlingsherden är utsedd av pastoratets kyrkoherde.

Församlingsrådet i Mikaels församling

Församlingsrådet i Mikaels församling består av nio ledamöter inklusive församlingsherde samt fyra ersättare.

Händer med papperslappar med ord.

Församlingsrådet i Nikolai

Församlingsrådet i Nikolai församling har 8 ordinarie ledamöter och 4 ersättare, dessutom kyrkoherden/församlingsherden som självskriven ledamot. Församlingsrådets ordförande är Torkel Freed.

Församlingsrådet i Olaus Petri

Vad gör ett församlingsråd?

Församlingsråd ska finnas i pastorat som innehåller flera församlingar. Kyrkoordningen anger församlingsrådets uppgifter. Uppgifter kan också anges i den lokala församlingsinstruktionen eller delegeras av kyrkorådet.

Församlingsrådets uppgifter enligt kyrkoordningen
  • Församlingsrådet har en viktig roll när församlingsinstruktionen - med pastoralt program för församlingens grundläggande uppgift - ska utarbetas. Kyrkorådet ska samråda med församlingsrådet om detta ”Detta ger möjligheter till bred reflektion, engagemang och lokal anpassning” (Kommentar i förarbeten till Kyrkoordningen) Rådet kan också ta initiativ till ändring av församlingsinstruktionen. Kyrkorådet och kyrkoherden godkänner, domkapitlet fastställer.
  • Församlingsrådet ska alltid yttra sig innan det fattas något beslut i kyrkofullmäktige som särskilt angår församlingen.
  • Församlingsrådet har, gemensamt med kyrkoråd och kyrkoherde, ansvar för gudstjänstlivets utformning och utveckling.
  • Beslutar om former för församlingens huvudgudstjänst.
  • Deltar i samråd kring andra frågor som rör gudstjänstlivet
  • Utser kyrkvärdar.
  • Utser den kyrkvärd som tillsammans med kyrkoherden ska ansvara för kyrkans inventarier.
  • Beslutar om upplåtelse av kyrka för andra ändamål än gudstjänst.
  • Beslutar om församlingskollekter.
  • Godkänner förslag om ändring av kyrkobyggnaden eller kyrkorummet
  • Församlingsrådet ska yttra sig innan kyrkofullmäktige beslutar om indelningsändring i pastoratet.

Hur bildas Församlingsrådet?
  • Definieras som styrelse i en församling som ingår i ett pastorat.
  • Väljs indirekt av kyrkofullmäktige. Minst fyra valda ledamöter. Valberedningen föreslår.
  • Valet ska föregås av öppet nomineringsmöte i varje församling. Församlingens röstberättigade medlemmar nominerar kandidater.
  • Kyrkotillhörig är valbar även om hon/han bor i en annan församling inom pastoratet.
  • Kyrkofullmäktige utser ordförande, församlingsrådet självt vice ordförande. Valet av ordförande kan delegeras till rådet.
  • Kyrkoherden är självskriven ledamot men kan sätta annan i församlingen tjänstgörande präst i sitt ställe.