Kurs- och konferensgården Solliden ligger vackert vid sjön Långens strand.
Foto: Magnus Aronson

Solliden

Varmt välkommen till Solliden, bara 13 km från centrala Örebro. Svenska kyrkan i Örebro äger och driver en gård för läger, kurser och konferenser som har ett underbart läge vid sjön Långens strand. Du når oss på telefon 019-15 45 35.

Möten på Solliden

Här på Sollidens kurs- och konferensgård kommer vi att göra allt för att ni ska trivas, äta gott och njuta av lugnet i våra moderna mötesrum

En lugn, avkopplande miljö med krav-certifierad restaurang

Läget är perfekt och möjligheterna oändliga. Närheten till Örebro gör att Solliden passar lika bra för dagsutflykt, dagkonferens, kick off och fest som för en lite längre vistelse med övernattning. Vi har både rum med hotellstandard och rum som passar för lägerboende.

Solliden tar emot gäster från företag, organisationer, kyrkor och privatpersoner. Omtanke, kvalitet och ett rättvise- och miljöperspektiv genomsyrar allt vi gör, vårt mål är att handla mer lokalproducerade produkter. Sollidens restaurang är KRAV-certifierad.

Påskbuffé på Solliden: Påskafton och påskdagen

Kom och fira påsk med oss på Sollidens kurs- och konferensgård! På påskafton och påskdagen serveras en vällagad påskbuffé med lokala och ekologiska råvaror. Vi inleder med en kort samling i det vackra kapellet klockan 12.30, med betraktelse av Anders Lennartsson (påskafton) och Fredrik Welander (påskdagen).

”Brodera för fred”: Skicka in ditt broderi och var med i Svenska kyrkans utställning på Solliden!

Broderar du? Genom att donera alster till Svenska kyrkans utställning kan du vara med och skapa hopp och fred. Broderierna visas i en utställning med start sommaren 2024 på Solliden, och säljs till förmån för Act Svenska kyrkans arbete för fred och rättvisa i världen. Senast 3 juni vill vi ha ditt broderi.

Konferens, läger, bröllop och fest på Solliden

Konferens på Solliden

Läge för konferens? Solliden erbjuder en vacker och lugn konferensmiljö, endast 13 km från Örebro, för grupper av olika storlekar.

Läger på Solliden

Hit kommer konfirmander, skolklasser, familjer, seniorer, körsångare och många fler. Solliden,15 minuter från Örebro, är en fantastisk plats för läger.

Bröllop och fest på Solliden

Bröllop, dop, födelsedagsfirande, släktträff, kick off... På Solliden utanför Örebro finns alla möjligheter att ge festen ett unikt innehåll med familjär miljö, sjöutsikt och läcker mat från vår KRAV-certifierade restaurang.

En kvinna lutar sig mot ett grönskande träd, i bakgrunden syns kursgården Solliden.

Retreater på Solliden

Retreat innebär att man drar sig undan vardagens brus och engagemang för att i stillhet möta Gud och sig själv. Solliden i Örebro, med sin vackra och lugna miljö är en perfekt plats för retreater.

Sjön Lången syns i bakgrunden av en vit paviljong.

Bo på Solliden

Upptäck Sollidens naturnära boende vid sjön Lången, endast 13 kilometer utanför Örebro. Här kan du välja att bo bekvämt i hotellrum eller enklare i vårt vandrarhem. Välkommen att boka ditt boende.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan i Örebro pastorat vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att hela Svenska kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

Påskbuffé på Solliden utanför Örebro: Påskafton och påskdagen

Retreat på Solliden; "Vila vid denna källa" 9-12/5 - Adolfsbergs församling

Publicerad:

Välkommen på en 4-dagarsretreat på vackra Sollidens kursgård. Passar dig som är nyfiken förstagångsdeltagare och för dig som varit på många retreater. Att åka på retreat kan vara en hjälp att orientera sig i tillvaron, ett vattenhål som kan föda engagemang och inspiration. Till din hjälp i retreaten finns erfarna retreatledare som gör allt för att du ska känna dig trygg och trivas - men också utmanas.