Foto: Cecilia Andersson

Så hyr du elbil hos Svenska kyrkan i Örebro

Våren 2022 öppnade Örebros första elbilspool på Storgatan 27 i Örebro. Elbilspoolen är öppen för allmänheten och det är Svenska kyrkan Örebro pastorat som står bakom satsningen. Elbilsföretaget Move About äger bilarna.

Som kristna ser vi jorden och skapelsen som en gåva att dela med kommande generationer. Därför engagerar vi oss i klimatfrågan – vår tids största utmaning – på flera olika sätt. Elbilspoolen är en del av Svenska kyrkans satsning på klimatet, med målet att bli klimatneutrala senast 2030. Under pilotperioden april-november 2022 hyrdes bilarna i elbilspoolen ut 220 gånger, vilket resulterat i att de direkta utsläppen från bilresor i Örebro minskat med totalt 2,55 ton koldioxid.

Enkelt att hyra bil

Elbilspoolen består av två elbilar som står på parkeringen vid Kyrkans hus på Storgatan 27 i Örebro. Bilarna är bokningsbara alla tider på dygnet och betalas per timme.

– Reser du sällan är bilpool ett bra och prisvärt alternativ. Svenska kyrkans elbilpool är en möjlighet för den som står och väger mellan att äga eller att inte äga en egen bil, säger Johan Asplund, fastighetstekniker hos Svenska kyrkan Örebro pastorat.

– Du laddar ner appen, reserverar en bil och låser upp bilen med hjälp av mobilen. Enklare än så blir det inte.

Elbilspoolen blev Lennarts bästa alternativ

Nyfiken på elbilspoolen? Läs om örebroaren Lennart Hessel som sålde bilen som en klimatåtgärd, till förmån för tåg, buss och elbil från Svenska kyrkans elbilspool.

Så bokar du elbil hos Svenska kyrkan

Du bokar din elbil i mobilappen ”MoveAbout” som du hittar där appar finns.

Bilarna som ingår i poolen är av märket Nissan Leaf 62kWh

Så här ser appen för Move About ut.

Första gången du öppnar appen behöver du registrera dig genom att ange ditt körkorts utgångsdatum. Därefter får du identifiera dig med Bank-ID. Du kommer att få ett bekräftelsemejl med en klickbar länk. Följ instruktionerna i appen.

För att boka din elbil loggar du in i mobilappen och skapar en reservation. Du lägger till ett betalkort. Inför resan låser du upp bilen med hjälp av mobilappen. Efter resan ser du till att laddsladden är isatt.

Du hittar elbilspoolen på parkeringen vid Kyrkans hus, på Storgatan 27 i Örebro. Det är här du hämtar och lämnar din elbil.

125 kronor/timme utan krav på medlemskap

Att hyra elbil från Svenska kyrkans elbilspool kostar 125 kronor i timmen (uppgiften hämtad i september 2023 – vi reserverar oss för eventuella ändringar). Vill du hyra elbil lite längre blir timtaxan lägre. Att hyra elbil i 24 timmar kostar 998 kronor eller för en helg 1 316 kronor.

I hyrpriset ingår laddning för 150 km ressträcka per 24 timmar (därefter 1,50 kr/km). Ingen startkostnad/medlemskostnad tillkommer.

Minsta hyrtid för ett tillfälle är 1 timme. När du startar en resa kan du inte förkorta hyrtiden.

För den som hyr elbilarna oftare finns möjlighet att teckna olika avtal med en fast månadskostnad. Då minskar timpriset för att hyra.

Move About äger bilarna

Bilarna ägs och tillhandahålls av bilpoolsföretaget Move About. Det är till supporten på Move About du vänder dig med alla frågor som rör hyrbilarna. Telefon 031-799 28 04. E-post: info@moveabout.se

Elbilar står och laddar vid laddstolpe.
Ingen medlemsavgift och du hyr elbilarna per timme. Det är enkelt att nyttja Svenska kyrkans elbilspool i Örebro! Foto: Cecilia Andersson
Man vid elbil.

Elbilspoolen blev Lennarts bästa alternativ

De sålde sin egen bil för att dra sitt strå till stacken för en bättre miljö. Nu är Lennart Hessel en trogen hyresperson av elbilarna i Svenska kyrkan Örebros elbilspool.

Elbilspoolen blir kvar – nu tar Svenska kyrkan miljöarbetet vidare i Örebro

Svenska kyrkan Örebro går vidare med arbetet för ett mer hållbart resande. Det sker genom att ytterligare ett år fortsätta erbjuda allmänheten möjlighet att hyra en elbil – i Örebros enda elbilspool.

En landsbygdskyrka i lummig omgivning. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Färdplan för klimatet – så arbetar Örebro pastorat med miljö och hållbar utveckling

Klimatförändringarnas effekter är kännbara redan idag. Vill du vara med och engagera dig? Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkan i Örebro har på gång.