Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Gå Trygghetscirkeln i Örebro: föräldrakurs om trygghet och anknytning

Trygghetscirkeln är en satsning från Svenska kyrkan i Örebro – en kostnadsfri föräldrakurs om trygghet och anknytning, för dig som har barn i förskoleåldern. Kursen startar flera gånger per år. Välkommen med din intresseanmälan!

”Tack för en bra och lärorik kurs!”
”Pedagogisk och har hjälpt oss i vårt föräldrarskap!”
”Kursen har gett oss verktyg och bra reflektioner”

Föräldrakurs om trygghet

Trygghetscirkeln är ett föräldrastödsprogram som visar hur du som förälder stärker relationen till ditt barn och skapar en djupare förståelse för hur du tolkar ditt barns känslomässiga behov av trygghet, tröst, stöd och utforskande. Vi föräldrar behöver också fundera över vårt föräldraskap och hur vi som föräldrar kan tillgodose våra barns behov tillräckligt bra, ”good enough”. Det handlar inte om att vara en perfekt förälder som aldrig gör fel utan om att vara en tillräckligt bra förälder som tillgodoser barnets behov på ett sätt som gör barnet tryggt.

Kursupplägg

Vi träffas i grupp, vid fem tillfällen à 1,5-2 timmar. Kursen är kostnadsfri, du behöver föranmäla dig och antalet platser är begränsat till 8. Kursen genomförs i samarbete med studieförbundet Sensus.

Aktuella kurstillfällen

Våren 2024: Edsbergs församlingeshem

Plats: Edsbergs församlingshem, invid Edsbergs kyrka

Datum för träffarna: 8/4, 15/4, 22/4,kl: 17.30-19.00                          29/4, 6/5 kl: 17.30-19.30

Sista anmälningsdag: 2/4

Kursen riktar sig till er föräldrar, alltså får barnen vara hemma dessa kvällar.

Kursledare och kontakt:
Ewa Kummelås 019-15 45 93
Ewa.kummelas@svenskakyrkan.se

Malvina Altskog

Anmälan till Trygghetscirkeln

Bekräftelser och ev. information om Trygghetscirkeln skickas till din e-post. Vi kan också behöva få tag på dig via sms eller telefon inför kursstart och vid ev. inställda tillfällen och därför vill vi att du även lämnar ditt mobilnummer.

Vi behandlar dina personuppgifter. Uppgifter om deltagande hanteras endast av berörd personal och gallras efter urvalet/ditt deltagande är klart. På svenskakyrkan.se/orebro/gdpr kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter i Svenska kyrkan Örebro pastorat.

Trygghetscirkeln: Bakgrund och så går det till

• Kursen Trygghetscirkeln (Circle of Security) skapades i USA och är ett forskningsbaserat föräldrastödsprogram som rekommenderas av bland andra Socialstyrelsen. Den handlar om att hitta redskap för sitt föräldraskap.
  • Trygghetscirkeln bygger på psykiatern John Bowlbys anknytningsteori som säger att en människas känslomässiga anknytning som barn präglar hennes relationer genom hela livet.
  • Som förälder kommer du bättre förstå ditt barns känslomässiga signaler, rop på hjälp eller behov stöd. Du kommer att lära dig hur du kan samspela och kommunicera med ditt barn för att ge barnet bättre möjligheter att utvecklas i sin egen takt med bibehållen och växande självkänsla och känslan av ett egenvärde.
  • Under kursen kommer vi att tillsammans se en hel del filmklipp av barn och föräldrar i olika situationer. Vi kommer också att prata om och öva på att se hur relationer mellan barn och förälder fungerar och byggs upp genom samspel.
  • Kursen kan också väcka minnen och tankar kring vår egen uppväxt och ge oss nya insikter om hur vi fungerar som sociala varelser i samspel.
  • Du kommer att få enklare hemuppgifter och arbetsmaterial.
  • Kursen har begränsat antal platser. Båda föräldrarna behöver inte gå kursen, det fungerar fint med en.

Ny podcast från Svenska kyrkan: Herre Gud – jag är förälder!

En podcast om trygghet och anknytning med Mats Ekerbring och Peter Kempe från Svenska kyrkan. Sju avsnitt om hur du som förälder stärker relationen till ditt barn och skapar en djupare förståelse för hur du tolkar ditt barns känslomässiga behov av trygghet, tröst, stöd och utforskande. Du hittar podcasten ”Herre Gud – jag är förälder!” på Spotify, Soundcloud och här på webben.

Sommarkollo i Längbro 2015, barn, lek, grupp

Grupper mest för barn

Letar du efter barnaktiviteter i Örebro? Svenska kyrkan har allt från öppen förskola och babymassage till skaparklubbar, pappis, körer och en massa annat kul.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Boka dop i Örebro

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett ålder på den som döps. Här kan du välja tid och plats för dop i någon av våra kyrkor och kapell. Bokning går att göra direkt på webben.