Foto: Magnus Aronson /Ikon

Gudstjänst med små och stora i S:t Mikaels kyrka

Ungefär en söndag i månaden är det gudstjänst med små och stora i Mikaels församling, Örebro.

Gudstjänst med små och stora i S:t Mikaels kyrka kl. 10.00

1 oktober – Mikaelsdagen. Barnkörerna Glad ton och MichelAngelo framför musikalen ”Änglavakt” av Börje Ring.

12 november – Mässa med små och stora (nattvard).

25 december – Samling vid krubban, julafton

I gudstjänst med små och stora är barnen i centrum. Ofta brukar någon utav församlingens barnkörer sjunga. Kyrkans olika barngrupper har under veckan arbetat med gudstjänstens tema.
Det kan vara i form av t ex teckningar, lera och drama som visas under eller i samband med gudstjänsten

Efter gudstjänsten serveras det fika.

En gång varje termin firar vi Mässa med små och stora -
det är en nattvardsgudstjänst
Kanske minns ni från er barndom att det nästan bara var vuxna som deltog i nattvarden. Idag är det så att alla döpta, både barn och vuxna inbjuds till att ta emot bröd och vin.

Vi har i kyrkan vänt tillbaka till en ordning som finns beskriven från den kristna kyrkans tidiga århundraden, då barnet redan efter dopet fick ta emot nattvarden. Dopskeden är ett minne från den tiden.

Har ni tänkt på att i många kyrkor står dopfunten nära porten in i kyrkan? Det markerar dopet som vägen in i den kristna gemenskapen. Väl inne i kyrkan är vi alla, barn eller vuxna med och firar gudstjänst.

Om dopet är porten in i gemenskapen mellan Gud och människa, så ger nattvarden växt åt tron. Samtidigt är det med nattvarden som med kärleken – ett mysterium som man inte helt kan förstå eller förklara.

Var och en bestämmer själv om man vill gå fram till nattvardsbordet, men alla är varmt välkomna att dela måltiden tillsammans. Vill man inte ta emot nattvarden kan man ändå gå fram och lägger då höger hand på vänster axel så får man motta en välsignelse istället för brödet och vinet.

Söndagsskola i S:t Mikaels kyrka

Under gudstjänsttid kl 10.00-11.00 på söndagar i S:t Mikaels kyrka finns söndagsskola för barn från tre år och uppåt. I söndagsskolan får barnen möta söndagens tema på ett lekfullt och kreativt sätt, anpassat efter barnens ålder. Ingen föranmälan krävs - kom och var med!

Barnkören Glad ton i S:t Mikaels kyrka

Kom och sjung!​​ Gillar du sång, lek, dans och pyssel? Är du mellan 5-8 år? Då är barnkören Glad ton något för dig!

Himmel & pannkaka! En familjekväll i S:t Mikaels kyrka

Vi ses varannan onsdag i S:t Mikaels kyrka. I kyrksalen får hela familjen uppleva bibelns berättelser på ett annorlunda sätt. Det blir sång, bön och drama. Sedan äter vi kvällsmat tillsammans – pannkakor, sylt och grädde. Mums!

Kör för dig i årskurs 3-6: barnkören MichelAngelo Mikael

Vi tränar vår sångröst och vår musikalitet. Vi tränar språk, inlevelse och känsla. Vi vänjer oss vid att framträda. Vi blir ett sammansvetsat gäng där alla behövs!

Mikaels församling

Adress:
S:t Mikaels kyrka
Hjärstavägen 33
mikaels.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Mikaels församling

Till Mikaels församling på Facebook

För bokningar och frågor ring:

Informationsservice: 019-15 45 00
(Öppet mellan kl. 9–16 varje helgfri vardag. Lunchstängt kl. 12–13).

För kontakt med Mikaels församlingsexpedition ring:
Anne-Marie Östberg 019-15 47 42
Ulrika Sövig, 019-15 47 47

Församlingens kyrka:
S:t Mikaels kyrka

Kyrkan är öppen:
Måndag-torsdag 8.30-14.30
och under följande gudstjänsttider:
Onsdagar 8.30 Morgonbön
Torsdagar 18.30 Veckomässa