Vigsel och bröllop i Olaus Petri

Att gifta sig – vigas – ingå äktenskap – är ett sätt att visa att man säger ja till varandra och ett liv tillsammans. Välkommen att boka vigsel och bröllopsfest i Örebro Olaus Petri församling, här kan ni läsa hur det går till och vad vi kan erbjuda er som brudpar.

Boka tid och kyrka
Vigsel/bröllop bokar du direkt här på webben
. Har du frågor är du välkommen att ta kontakt med informationsservice på telefon 019-15 45 00. När vigseln är inbokat tar den präst som skall ha det kontakt med er och ni bestämmer gemensamt en tid för vigselsamtal. Vigseln är kostnadsfri om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan och vigseln hålls i Svenska Kyrkans ordning.

Har vi några speciella vigseltider?
Normalt erbjuder vi lördagar kl.13.30 och 15.00.

Regnbågsmattan på plats i Olaus Petri kyrka. Foto: Johan Svedberg

Lokal att hyra för bröllopsfesten
Vi har lokaler för bröllopsfest i församlingshemmet bredvid Olaus Petri kyrka, Sofiagatan 2. Lokalen kan bokas i samband med att ni bokar tid för vigsel. Du kan se vilka lokaler som finns på sidan om Olaus Petri församlingshem.

Brudkronor att låna
Församlingen har tre vackra brudkronor till utlåning, det är kostnadsfritt för dig som gifter dig i Olaus Petri kyrka. Du kan titta på dem och läsa mer om dem på sidan om Brudkronorna i Olaus Petri.

Samkönade äktenskap
Vi viger gärna samkönade par i Olaus Petri kyrka. Pastoratet har en regnbågsmatta som går att låna till kyrkorummet om ni önskar, ta i så fall kontakt med informationsservice på telefon 019-15 45 00 .

Olaus Petri kyrka

Välkommen till Olaus Petri kyrka på norr i Örebro, mitt i ett dagaktivt område. Du är alltid välkommen att komma in, sitta ner en stund och tända ett ljus. Olaus Petri kyrka är byggd 1912 och har 330 sittplatser. Titta runt i kyrkan på 360-bilden längre ner på sidan.

Hyra lokal i Olaus Petri

I Olaus Petri församling finns tre lokaler för uthyrning i samband med dop, vigsel/bröllop och begravning: Stora salen och Lilla salen för de större kalasen samt Puben och Cafét för det mindre. Här kan du läsa mer om och se bilder på lokalerna

Brudkronorna i Olaus Petri kyrka

Kanske planerar ni bröllop i år? Här i Olaus Petri har vi inte mindre än tre vackra brudkronor som vi gärna lånar ut till dig som ska gifta dig i vår kyrka.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Ladda ner vår broschyr med alla brudkronor i Örebro pastorat genom att klicka på bilden.

Våra brudkronor

Silver, guld, kristaller – och virkat. I våra åtta församlingar finns en eller flera kronor som du kan låna när du gifter dig i kyrkan. Kolla in våra brudkronor!

Olaus Petri församling

– kyrkan på norr i Örebro!

Olaus Petri församling

Adress:
Olaus Petri kyrkogata 4,

Telefon: Informationsservice 019-15 45 00 Här kan du läsa aktuella öppetider.

E-post: olauspetri.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Olaus Petri, ring 019-15 46 61.

Kontaktlista med alla medarbetare i Olaus Petri församling

Länk till: Olaus Petri församling på Facebook
Olaus Petri församling på Instagram
Olaus Petri församlings Youtubekanal

Olaus Petri kyrka
Storgatan 40, Örebro
Kyrkan är öppen tis, ons, fre kl. 10–15, tors kl. 10–18 samt under helgerna i samband med gudstjänst

Mässa:
Söndag kl 10 Högmässa.
Onsdag kl. 7.30, torsdag kl. 18.
Bönegrupper:
Vardagar utom onsdag kl. 8. morgonbön
Måndag kl. 18 bönegrupp för föräldrar
Onsdag kl.10 Hannagruppen

Plan över kyrkan (pdf)

I Olaus Petri församling bor drygt 25.600 personer (april -22). Den är belägen i norra Örebros centralare delar. Församlingen ligger inom Örebro kontrakt och Strängnäs stift i Svenska kyrkan.

Läs mer om Olaus Petri församling