Bibeläventyret

Bibeläventyret i Mikaels församling, Örebro

Bibeläventyret tar oss genom Bibelns böcker i berättandets form och vänder sig till främst till åk 4 och 5.

Bibeläventyret är uppdelat i två delar, gamla testamentet och nya testamentet. Berättande sker med hjälp av rörelser, drama, trolleri, bilder och rappande så att eleverna lättare kan tillgodogöra sig berättelserna.

”Gjorde berättelserna levande genom teater och trick. Berättades utan egna tolkningar och värderingar”
Lärare från Wallerska skolan, Örebro

”Jag tycker att det är bra för att vi gör rörelser. Då kommer man ihåg allt.”
Elev på Karl-Johan skola, Örebro

Bibeläventyret tar inte ställning när det gäller t.ex. politiska, sociala, religiösa eller moraliska frågor. Materialet har granskats och godkänts av Skolverket. Varje instruktör har genomgått en utbildning och fått licens för att undervisa.
För mer information gå in på www.bibelaventyret.se

Tidsåtgång: 3 x 90 min/ klass och äventyr (det finns möjlighet till annat upplägg)
Kostnad: Gratis
Den egentliga kostnaden för ett Bibeläventyr är 2600 kronor, men eftersom kyrkorna i Örebro sponsrar projektet kan vi erbjuda instruktör och material utan kostnad för skolan.

Kontakt för bokning eller frågor:
Helena Björk: helena.bjork@svenskakyrkan.se
Andreas Axinge: andreas.axinge@svenskakyrkan.se

År 4: Gamla testamentet
Följ med på ett spännande äventyr från bibelns första berättelse om Skapelsen till tiden då Jesus föddes. Gemensamma berättelser för tre religioner.

”Jag kan absolut rekommendera Bibeläventyret till andra. Ett mycket bra sätt att få en överblick över och bekanta sig med berättelserna i Gamla testamentet som är grund för så mycket i vår kultur, litteratur, musik mm och för flera religioner.”
Lärare på Wallerska skolan, Örebro

”Långt över förväntan! Kul att se barnen så otroligt engagerade!”
Lärare på Karl-Johan skola, Örebro

År 5: Nya testamentet
Om tiden mellan gamla och nya testamentet (Apokryferna). Från Jesu födelse till Johannes uppenbarelse.

”Jag rekommenderar absolut bibeläventyret! I kursplanen står att eleverna ska ha en översiktlig kunskap om bibelns berättelser, kristna högtider och traditioner. Detta är ett mycket bra sätt att lära sig det. Tack!”
Lärare på Wallerska skolan, Örebro

”Jag tror att det är viktigt att bibeläventyrare kommer och pratar så att helheten blir tydlig. Jag kan rekommendera Bibeläventyret!”
Lärare på Karl-Johan skola

Mikaels församling

Adress:
S:t Mikaels kyrka
Hjärstavägen 33
mikaels.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Mikaels församling

Till Mikaels församling på Facebook

För bokningar och frågor ring:

Informationsservice: 019-15 45 00
(Öppet mellan kl. 9–16 varje helgfri vardag. Lunchstängt kl. 12–13).

För kontakt med Mikaels församlingsexpedition ring:
Anne-Marie Östberg 019-15 47 42
Ulrika Sövig, 019-15 47 47

Församlingens kyrka:
S:t Mikaels kyrka

Kyrkan är öppen:
Måndag-torsdag 8.30-14.30
och under följande gudstjänsttider:
Onsdagar 8.30 Morgonbön
Torsdagar 18.30 Veckomässa