Foto: Magnus Aronson

Edsbergs kyrka

Varmt välkommen till Edsbergs kyrka. Kyrkan ligger sydväst om Örebro i Lekebergs kommun, den byggdes på medeltiden. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Dop och bröllop kan du boka direkt här på webben. Har du frågor som rör begravningsbokning ringer du vår Informationsservice på 019-15 45 00.

Öppettider i kyrkan: Vänd dig till kyrkvaktmästare om du vill komma in i kyrkan.
Kontakt: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16.  Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här
Kyrkvaktmästare: 0585-82186, 019-154707.

Byggår: Medeltida kyrka från slutet av 1100-talet. På 1600-talets mitt utvidgas kyrkan genom en tillbyggnad på södra sidan.
Plats i kyrkan: 150 sittplatser.
Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Plats i församlingshemmet: 80 sittplatser.
Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Möjlighet till utsmyckning: Altaret är smyckat med blommor och ljus. Tillgänglighetsanpassning: Ja.
Toaletter: Ja, vid församlingshemmet.  (Handikappsanpassad)
Utrymme omklädning, förberedelse: Vid besökstoaletten.
Utrymme för instrument eller liknande framför altaret: Ja.
Instrument i kyrkan: Orgel och piano.
Ljud- och ljusanläggning: Enklare ljudanläggning med möjlighet till tal och sång. 1 trådlös mikrofon samt  mikrofoner med uttag. Vi får inte spela streamad musik (Spotify finns numera bara för privatpersoner, får inte användas i offentlig miljö), däremot spelar vi gärna musik från original-CD. Begränsad möjlighet till uppspelning av musik från egen telefon (telefonen hanteras ej av vaktmästare).
Kostnad: Ett dop i Svenska kyrkan är alltid gratis. Detsamma gäller för vigsel och begravning om du är medlem. Till ert förfogande står präst, kyrkomusiker och vaktmästare.
Parkering: Ja.

LOKAL ATT HYRA I SAMBAND MED BOKNING

Läs mer om och kika runt i våra lokaler.

DET HÄR FINNS ATT LÅNA I EDSBERGS KYRKA

Dopklänning (för ca 3-6 månaders baby samt en klänning för äldre barn) samt brudkrona och bårtäcke finns att låna i Edsbergs kyrka.

360-BILD AV EDSBERGS KYRKA

Håll ner musknappen och dra på bilden här nedanför för att titta runt i kyrkan.

Gudstjänster och mässor i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Här kan du läsa om det som händer i våra kyrkor under den närmaste tiden. Välkommen till våra gudstjänster och mässor!

Edsbergs kyrkogård

Öppet i det flacka kulturlandskapet ligger Edsbergs kyrkogård och medeltida stenkyrka.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Om Edsbergs kyrka

Adress: Edsberg
716 91 Fjugesta
Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16.  Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här