Foto: Magnus Aronson

Kräcklinge kyrka

Varmt välkommen till Kräcklinge kyrka. Kyrkan ligger sydväst om Örebro i Lekebergs kommun, den byggdes på medeltiden och har 145 sittplatser.

Dop och bröllop kan du boka direkt här på webben. Har du frågor som rör begravningsbokning ringer du vår Informationsservice på 019-15 45 00.

Öppettider i kyrkan: Vänd dig till kyrkvaktmästare om du vill komma in i kyrkan.
Kontakt: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här
Kyrkvaktmästare: 0585-82186, 019-15 47 07

Byggår
: Medeltida kyrka.
Plats i kyrkan: 145 sittplatser. Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Plats i församlingshem: Kyrkan äger inget församlingshem.
Möjlighet till utsmyckning: Altaret är smyckat med blommor och ljus.
Tillgänglighetsanpassning: Ja, flyttbar ramp finns.
Toaletter: Vid personalutrymmet.
Utrymme omklädning, förberedelse: Vid personalutrymmet/besökstoalett.
Utrymme för instrument eller liknande framför altaret: Ja.
Instrument i kyrkan: Orgel och digital flygel.
Ljud- och ljusanläggning: Enklare ljudanläggning med möjlighet till tal och sång. 1 trådlösa mikrofon samt mikrofoner med uttag. Vi får inte spela streamad musik (Spotify finns numera bara för privatpersoner, får inte användas i offentlig miljö), däremot spelar vi gärna musik från original-CD. Begränsad möjlighet till uppspelning av musik från egen telefon (telefonen hanteras ej av vaktmästare).
Kostnad: Ett dop i Svenska kyrkan är alltid gratis. Detsamma gäller för vigsel och begravning om du är medlem. Till ert förfogande står präst, kyrkomusiker och vaktmästare.
Parkering: Ja.

LOKAL ATT HYRA I SAMBAND MED BOKNING

Kyrkan äger inget församlingshem i Kräcklinge.
Läs mer om och kika runt i våra lokaler.

DET HÄR FINNS ATT LÅNA I KRÄCKLINGE KYRKA

Dopklänning (baby ca 3-6 mån samt en klänning för äldre barn), bårtäcke samt vacker brudkrona finns att låna från Edsbergs kyrka.

Medeltida vallfartskyrka med rika inventarier

Kräcklinge kyrka var under medeltiden en vallfartskyrka, dit människor kom bland annat för att se krucifixet som ansågs undergörande. De rika inventarierna påminner både om medeltiden och senare tider, då kyrkan tagit emot många gåvor från familjerna på de stora gårdarna i Kräcklinge socken. Många inventarier finns idag bevarade i kyrkan, andra på olika museer.

Kräcklinge kyrka (pdf).

Gudstjänster och mässor i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Här kan du läsa om det som händer i våra kyrkor under den närmaste tiden. Välkommen till våra gudstjänster och mässor!

Kräcklinge kyrkogård

Högt på en ås i bördig jordbruksbygd ligger Kräcklinge kyrkogård med vit kyrka från 1700-talet samt klockstapel.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Om Kräcklinge kyrka

Adress: Kräcklinge,
716 91 Fjugesta
Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16.  Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här

Kräcklinge kyrka är från medeltiden. Edsbergs församlings största kyrka.
Antal sittplatser: 350

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Postadress:
 Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar,
Prästgårdsvägen 34

Här hittar du våra besöksadresser

Telefon: 019-15 45 00 (Informationsservice, öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt kl. 12–13) . För avvikande öppetttider se här

E-post: edsbergs.mosjo-taby.forsamlingar@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar