Almby kyrka sommar

Almby kyrka

I den medeltida Almby kyrka i sydöstra delen av Örebro hålls varje vecka gudstjänster, konserter, begravningar, dop och vigslar. På denna sida hittar du information om kyrkorummet, öppettider och praktisk information kring gudstjänster.

Dop och bröllop kan du boka direkt här på webben. Har du frågor som rör begravningsbokning ringer du vår Informationsservice på 019–15 45 00.

Öppettider i kyrkan: Kyrkan är vanligtvis öppen tisdag–söndag kl 9–16. En lördag i månaden är kyrkan stängd.
Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt kl. 12–13), Kyrkvaktmästare i Almby: 019-15 47 04, 019-15 47 18.

KartaSe Almby kyrka på karta. (Länk till eniro kartbild öppnas i nytt fönster).
Byggår: De äldsta daterade delarna av kyrkan (långskeppet) är från 1100- talet. Kyrkan har därefter byggts till under 1200-talet, 1500- och 1600-talen.
Plats i kyrkan: 70 ordinarie sittplatser (+12 på läktare +10 i sidoskepp med mycket skymd sikt). Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Plats i församlingshemmet: Det finns tre lokaler för uthyrning. Stora salen 100 personer, Lilla salen 25 personer, Kaférummet i barnlokalerna 20 personer. Stora och Lilla salen är tillgänglighetsanpassade med ingång i markplan och tillgång till handikapptoalett. Kaférummet är inte tillgänglighetsanpassat. Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Utsmyckning: Altaret är vanligen smyckat med ljus och blommor.
Tillgänglighetsanpassning: Ja. Sidoingång utan trappsteg finns på kyrkans södra sida.
Toaletter: Ja. En toalett i markplan finns ca 100 m från kyrkan i kyrkogårdsbyggnad. En toalett finns också i kyrkans nedervåning (trappa).
Utrymme omklädning, förberedelse: Begränsat utrymme.
Utrymme för instrument eller liknande framför altaret: Ja, begränsat.
Instrument i kyrkan: Orgel och flygel.
Ljudanläggning: Ljudanläggning med möjlighet till tal och sång. Vi får inte spela streamad musik (Spotify finns numera bara för privatpersoner, får inte användas i offentlig miljö), däremot spelar vi gärna musik från original-CD. Begränsad möjlighet till uppspelning av musik från egen telefon (telefonen hanteras ej av vaktmästare).
Kostnad: Ett dop i Svenska kyrkan är alltid gratis. Detsamma gäller för vigsel och begravning om du är medlem. Till ert förfogande står präst, kyrkomusiker och vaktmästare.
Parkering: Ja, för kyrkobesökare (4 timmar). Parkeringsplatserna finns längs med Organistvägen.

Lokal att hyra i samband med bokning

I Almby församlingshem finns två lokaler för uthyrning.
Läs mer om och kika runt i lokalerna.

Det här finns att låna i Almby kyrka

I samband med dop finns det dopklänningar att låna. Kontakta Almby församlingsexpedition för detta.
I samband med vigsel/bröllop finns det brudkronor att låna. Kontakta vaktmästare i Almby församling för att titta på och låna brudkrona.
I samband med begravning kan bårtäcke lånas. Bårtäcket bokas i samband med att begravningsgudstjänsten bokas.

Almby kyrkas historia

Den medeltida vitkalkade Almby kyrka ligger i sydöstra delen av Örebro i stadsdelen Almby.

Almby församling

Almby församling i sydöstra Örebro består av gudstjänstgemenskaperna i Almby kyrka, Sörbykyrkan, Den gode herdens kapell och Universitetskyrkan. Här kan du läsa mer om verksamhet och gudstjänster.

Almby kyrkogård

Almby kyrkogård ligger i utkanten av centrala Örebro.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Adress: Almbyvägen

Telefon: 019-15 45 00 (informationsservice, öppet mån-tor 9-17, fre 9-16)
Se Almby kyrka på karta

Almby församling

Adress:
Almbyvägen 4,

Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre 9–16. Lunchstängt 12–13) .

E-post: almby.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Almby: Ring telefon 019-15 46 77

Kontaktlista med alla medarbetare i Almby församling

Till Almby församling på Facebook