Foto: Magnus Aronson

Hackvads kyrka

Varmt välkommen till Hackvads kyrka. Kyrkan ligger sydväst om Örebro i Lekebergs kommun, den är ursprungligen från medeltiden och har genomgått två stora ombyggnationer. Kyrkan har 200 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Dop och bröllop kan du boka direkt här på webben. Har du frågor som rör begravningsbokning ringer du vår informationsservice på 019-15 45 00.

Öppettider i kyrkan: Vänd dig till vaktmästare om du vill komma in i kyrkan.
Kontakt: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här
Kyrkvaktmästare: 0585-82186, 019-154707.

Byggår: 1910.
Arkitekt: Magnus Dahlander.
Plats i kyrkan: 200 sittplatser. Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Plats i församlingshemmet: Kyrkan äger inget församlingshem i Hackvad.
Möjlighet till utsmyckning: Altaret är smyckat med blommor och ljus.
Tillgänglighetsanpassning: Ja, flyttbar ramp finns.
Toaletter: Vid personalutrymmet.
Utrymme omklädning, förberedelse: Ja.
Utrymme för instrument eller liknande framför altaret: Ja.
Instrument i kyrkan: Orgel och piano.
Ljud- och ljusanläggning: Enklare ljudanläggning med möjlighet till tal och sång. 1 trådlös mikrofon samt mikrofoner med uttag. Vi får inte spela streamad musik (Spotify finns numera bara för privatpersoner, får inte användas i offentlig miljö), däremot spelar vi gärna musik från original-CD. Begränsad möjlighet till uppspelning av musik från egen telefon (telefonen hanteras ej av vaktmästare).
Kostnad: Ett dop i Svenska kyrkan är alltid gratis. Detsamma gäller för vigsel och begravning om du är medlem. Till ert förfogande står präst, kyrkomusiker och vaktmästare.
Parkering: Ja.

LOKAL ATT HYRA I SAMBAND MED BOKNING

Kyrkan äger inget församlingshem i Hackvad men ta kontakt med Hackvads bygdeförening som hyr ut.
Läs mer om och kika runt i våra lokaler.

DET HÄR FINNS ATT LÅNA I HACKVADS KYRKA

Dopklänning (för ca 3-6 månaders baby samt en klänning för äldre barn) samt brudkrona och bårtäcke finns att låna.

Hackvads kyrka är ursprungligen från medeltiden men har genomgått två stora ombyggnader

Den senaste gjordes i början av 1900-talet efter en brand. Kyrkan hör idag till en liten grupp kyrkor i landet med sällsynt välbevarad jugendinteriör.  Hackvad kyrka ligger väl inbäddad i grönska uppe på en ås med närkeslätten som granne. Dess torn kan ses långt ut över Edsbergs församlingsgränser. Kicka runt lite i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Hackvads kyrka (pdf).

Gudstjänster och mässor i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Här kan du läsa om det som händer i våra kyrkor under den närmaste tiden. Välkommen till våra gudstjänster och mässor!

Hackvads kyrkogård

Hackvads kyrkogård och kyrka reser sig högt över Lekebergbygden med sitt öppna läge på en kulle.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Om Hackvads kyrka

Adress: Hackvads kyrka, 716 91 Fjugesta

Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16.  Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här
Se Hackvads kyrka på karta

Byggdes i början av 1900-talet.
Antal sittplatser: 250

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Postadress:
 Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar,
Prästgårdsvägen 34

Här hittar du våra besöksadresser

Telefon: 019-15 45 00 (Informationsservice, öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt kl. 12–13) . För avvikande öppetttider se här

E-post: edsbergs.mosjo-taby.forsamlingar@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar