Foto: Malin Lindström

Mosjö kyrka

Varmt välkommen till Mosjö kyrka. Kyrkan ligger i södra delen av Örebro, den byggdes på medeltiden och har 132 sittplatser.

Dop och bröllop kan du boka direkt  här på webben. Har du frågor som rör begravningsbokningar ringer du vår Informationsservice på 019-15 45 00.

Öppentider i kyrkan: Vänd dig till vaktmästare om du vill komma in i kyrkan.
Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt 12–13). För avvikande öppettider se här
Kyrkvaktmästare: 019-15 47 92.

Byggår: Medeltid.
Plats i kyrkan
: 132 +12 sittplatser. Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Plats i församlingshemmet, övre plan: Antal sittplatser i Örebro pastorats kyrkor, kapell och lokaler.
Möjlighet till utsmyckning: Altaret är utsmyckat med blommor och ljus.
Tillgänglighetsanpassning: Ja, flyttbar ramp finns.
Toaletter: Ja.
Utrymme för omklädning, förberedelse: Begränsat utrymme.
Utrymme för instrument eller liknande framför altaret:
Instrument i kyrkan: Orgel och piano.
Ljud- och ljusanläggning i kyrkan: Enklare ljudanläggning med möjlighet till tal och sång. 1 trådlös mikrofon. Vi får inte spela streamad musik (Spotify finns numera bara för privatpersoner, får inte användas i offentlig miljö), däremot spelar vi gärna musik från original-CD. Begränsad möjlighet till uppspelning av musik från egen telefon (telefonen hanteras ej av vaktmästare).
Kostnad: Ett dop i svenska kyrkan är alltid gratis. Detsamma gäller för vigsel och begravning om du är medlem. Till ert förfogande står präst, kyrkomusiker och vaktmästare.
Parkering: Ja.

LOKAL ATT HYRA  SAMBAND MED BOKNING

Läs mer om och kika i våra lokaler.

DET HÄR FINNS ATT LÅNA I MOSJÖ KYRKA

Dopklänning (ca 3-6 mån baby) samt brudkrona och bårtäcke finns att låna i Mosjö kyrka.

Mosjö-Täby församling

Mosjö-Täby församling, befinner sig i gränslandet mellan stad och land. Församlingen omfattar en gammal kultur- och åkermark med anor till förkristen tid.

Även om landsbygden idag dominerar rent geografiskt och det finns flera aktiva lantbrukare, så försörjer sig majoriteten på ett arbete i Örebro. Samhällena Mosås och Marieberg kännetecknas idag av nya och planerade villaområden, vilket innebär fortsatt befolkningstillväxt och en låg medelålder.

Församlingen förvaltar två kyrkorum, de medeltida kyrkorna Mosjö kyrka och Täby kyrka, samt ett andaktsrum i Mosjö församlingshem.

Gudstjänster och mässor i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Här kan du läsa om det som händer i våra kyrkor under den närmaste tiden. Välkommen till våra gudstjänster och mässor!

Mosjö kyrkogård

Mosjö kyrkogård vilar på en ås söder om Örebro invid den gamla Kungsvägen mellan Stockholm och Göteborg.

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Mosjömadonnan
Mosjömadonnan Foto: Malin Lindström

Om Mosjö kyrka

Adress: Prästgårdsvägen 34, 702 33 Örebro