Dörrskylt med texten "Kyrkan öppen, välkommen in".
Foto: Alex & Martin/IKON

Kyrkor

I Örebro pastorat ingår åtta församlingar som tillsammans har över femton kyrkor och kapell. Du hittar dem här.

Adolfsbergs kyrka

Varmt välkommen till Adolfsbergs kyrka – din kyrka på söder i Örebro. Kyrkan är en typisk 70-tals-funkiskyrka och har 270 sittplatser. Kika gärna runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Almby kyrka

I den medeltida Almby kyrka i sydöstra delen av Örebro hålls varje vecka gudstjänster, konserter, begravningar, dop och vigslar. På denna sida hittar du information om kyrkorummet, öppettider och praktisk information kring gudstjänster.

Den gode herdens kapell

Den gode herdens kapell är en distriktskyrka i Almby församling. Kyrkan är belägen i Brickebackens centrum och är granne med skolan, biblioteket och mataffären. Välkommen på gudstjänster och verksamhet!

Edsbergs kyrka

Varmt välkommen till Edsbergs kyrka. Kyrkan ligger sydväst om Örebro i Lekebergs kommun, den byggdes på medeltiden. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Ekers kyrka

Varmt välkommen till Ekers kyrka. Kyrkan ligger några kilometer nordväst om Mellringe utanför Örebro, den byggdes på 1100-talet och har 60 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Hackvads kyrka

Varmt välkommen till Hackvads kyrka. Kyrkan ligger sydväst om Örebro i Lekebergs kommun, den är ursprungligen från medeltiden och har genomgått två stora ombyggnationer. Kyrkan har 200 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Kräcklinge kyrka

Varmt välkommen till Kräcklinge kyrka. Kyrkan ligger sydväst om Örebro i Lekebergs kommun, den byggdes på medeltiden och har 145 sittplatser.

Längbro kyrka

Varmt välkommen till Längbro kyrka. Kyrkan ligger på väster i Örebro, intill Karlslundsskogen men samtidigt nära stadsbebyggelsen, den byggdes 1901 och har 300 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Mosjö kyrka

Varmt välkommen till Mosjö kyrka. Kyrkan ligger i södra delen av Örebro, den byggdes på medeltiden och har 132 sittplatser.

Olaus Petri kyrka

Välkommen till Olaus Petri kyrka på norr i Örebro, mitt i ett dagaktivt område. Du är alltid välkommen att komma in, sitta ner en stund och tända ett ljus. Olaus Petri kyrka är byggd 1912 och har 330 sittplatser. Titta runt i kyrkan på 360-bilden längre ner på sidan.

S:t Mikaels kyrka i Örebro

Varmt välkommen till S:t Mikaels kyrka som ligger på Väster i Örebro. Kyrkan byggdes under åren 1982–1983 och har 250 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Bilden visar S:t Nicolai kyrka och rörelse på stan. Konfirmander är på festen "Inte som du tror".

S:t Nicolai kyrka

Varmt välkommen till S:t Nicolai kyrka, en citykyrka i centrala Örebro. Kyrkan byggdes på 1200-talet och har 352 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Sollidens kapell

Solliden är Svenska kyrkan i Örebros kursgård för läger, kurser och konferenser. Solliden ligger bara 13 km från centrala Örebro, vid sjön Långens strand.

Varje år besöker närmare 1000 personer sommaröppna Tångeråsa kyrka. 2015 håller kyrkan och caféet i Tångeråsagården öppet varje dag kl. 13-17 vecka 28-30.

Tångeråsa kyrka

Varmt välkommen till Tångeråsa kyrka. Kyrkan ligger inbäddad i en skogsglänta sydväst om Örebro, den byggdes i slutet av 1200-talet och är en av Sveriges äldsta träkyrkor. Tångeråsa kyrka har 150 sittplatser.

Täby kyrka

Varmt välkommen till Täby kyrka. Kyrkan är från tidig medeltid, sakristian nyuppfördes på 1660-talet och det rejäla tornet är från 1700-talets slut. Kyrkan renoverades 1953 och har 100 sittplatser.

Befrielsens kapell

Vid begravning på Norra kyrkogården i Örebro finns Befrielsens kapell. Det är möblerat för 60 besökare och har kapacitet för maximalt 110 personer.

Mäster Olofs kapell

Mäster Olofs kapell är det största kapellet vid Krematoriet på Norra kyrkogården i Örebro. Det är möblerat för 80 besökare och har kapacitet för maximalt 110 personer.

Stillhetens kapell

Stillheten är vårt minsta kapell vid Krematoriet på Norra kyrkogården i Örebro. Kapellet har 15 sittplatser.