Foto: Magnus Aronson

Sollidens kapell

Solliden är Svenska kyrkan i Örebros kursgård för läger, kurser och konferenser. Solliden ligger bara 13 km från centrala Örebro, vid sjön Långens strand.

Sollidens kapell rymmer 60 personer och har en härlig utsikt mot trädgård och sjö genom de stora fönstren. Kapellet är ett rum för stillhet och för olika slags gudstjänster och ligger i den nybyggda delen av Villan på Solliden.

Möblering

Kapellets exteriör.
Foto: Magnus Aronson

Kapellet har en grundmöblering med 60 stolar men är fritt att forma efter gruppens behov. Det finns t ex 15 st bönepallar för taizégudstjänster och kristen djupmeditation som kan ersätta eller komplettera stolsmöbleringen.

Det finns en el-flygel (Yamaha AvantGrand-1) och en akustisk gitarr att använda i kapellet. I sakristian en trappa ner finns även 3 andra akustiska gitarrer och ”skamelinstrument” som man också gärna får använda.

Liturgisk utrustning

För dig som planerar en gudstjänst: I sakristian finns liturgiska kläder och kalkkläden i alla kyrkoårets färger. Det finns allt man behöver för att fira mässa eller andra gudstjänster.

Kurs- och konferensgården Solliden ligger vackert vid sjön Långens strand.

Solliden

Varmt välkommen till Solliden, bara 13 km från centrala Örebro. Svenska kyrkan i Örebro äger och driver en gård för läger, kurser och konferenser som har ett underbart läge vid sjön Långens strand. Du når oss på telefon 019-15 45 35.

Bröllop och fest på Solliden

Bröllop, dop, födelsedagsfirande, släktträff, kick off... På Solliden utanför Örebro finns alla möjligheter att ge festen ett unikt innehåll med familjär miljö, sjöutsikt och läcker mat från vår KRAV-certifierade restaurang.

sollidens kapell

Adress: Långbyn 217,