Våra brudkronor

Silver, guld, kristaller – och virkat. I våra åtta församlingar finns en eller flera kronor som du kan låna när du gifter dig i kyrkan. Kolla in våra brudkronor!

Vid vigsel ingår det mesta om båda eller någon av er är medlemmar i Svenska kyrkan – även lån av kyrkans brudkrona. I bildspelet hittar du våra församlingars 17 vackra kronor. Vilken är din favorit?

Brudmodeller: Anna och Hanna
Hår och makeup: Maria Forsman, Salong Fåfäng

Vill du veta mer om brudkronorna i Örebro pastorat?

Flera av brudkronorna är skänkta till respektive församling och någon kan vara förknippad med vissa förbehåll angivna av givaren – till exempel att kronan bara får lånas ut till brudar skrivna i den egna församlingen. Svenska kyrkans informationsservice, telefon 019-15 45 00, kan berätta mer.

Film: öREBROS MEST INTRESSANTA BRUDKRONOR

Kolla in filmen med Svenska kyrkans Agneta Larsson som bjuder på en historisk vandring bland några av Örebros mest spännande brudkronor!

Vigselpar berättar, Arvid och Linnea

Så valde vi – vigselpar berättar

Tankarna inför en vigsel kan se ut på många sätt. Vilka är ni? Och vad är viktigt för er? Möt några vigselpar från Örebro och deras tankar inför och efter stunden i kyrkan.

Två vigselringar.

Boka vigsel i Örebro

Går du i giftastankar? I de åtta församlingarna i Örebro pastorat finns över 15 kyrkor och kapell. Här kan du välja tid och plats för bröllop och boka direkt på webben. En kyrklig vigsel kan vara både liten och intim eller innebära stor fest, det är helt upp till er. I vår värld är nämligen både kärleken och vigseln gratis.