En begravningskrans i form av ett stort hjärta med rosor vilar mot en kista.
Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Begravning i Örebro pastorat

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked – döden. Men sorgen börjar och slutar inte med en begravning. Därför erbjuder vi olika typer av kontakt och stöd, både före och efter begravningen.

Begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan fungerar som en stund för avsked. Den kan bli en akt av kärlek till den avlidne. Där kan vi tacka för vad den döde givit oss. Vi kan också be om förlåtelse för det som kanske inte blev som vi hoppades i vår relation.

Utforma begravningsgudstjänsten med präst och musiker

Varje begravningsgudstjänst anpassas till den situation som råder och de anhöriga utformar den ofta tillsammans med präst och musiker. Berätta gärna om ni har särskilda önskemål! Begravningsgudstjänsten är en del i sorgeprocessen och det är viktigt att den känns bra och blir ett fint minne. Präst och tid för begravningsgudstjänst behöver inte bokas genom en begravningsbyrå, även om det är det vanligaste. Vill du ha egen kontakt med oss i Svenska kyrkan, hör gärna av dig till informationsservice. Efter begravningsgudstjänsten väljer många att inbjuda till en minnesstund, som kan hållas i något av våra församlingshem.

Tacksägelse i kyrkan

Visste du att några dagar efter begravningsgudstjänsten har vi tacksägelse i kyrkan, om den avlidne varit medlem av Svenska kyrkan? Det kommer en inbjudan hem i brevlådan med tid och plats. Under tacksägelsen läses den avlidnes namn upp mot slutet av den gudstjänsten och församlingen samlas i en kort bön för den avlidne medan kyrkans klockor ringer.

Sorgegrupper och "Leva vidare"

Sorg kräver tid. Och sorgen kan ta sig väldigt olika uttryck. Våra präster och diakoner finns för dig som stöd i sorgeprocessen, både före och efter begravningen. Ring informationsservice på 019-15 45 00 om du behöver kontakt. Varje år startar vi också flera stöd- och sorgegrupper för dig som mist någon nära. Fr.o.m. hösten 2015 har vi även stödgrupper för barn och unga i sorg, som ett samarbete mellan Sjukhuskyrkan/Svenska kyrkan Örebro pastorat, Geriatriska kliniken, Kirurgiska kliniken och Onkologiska kliniken på Universitetssjukhuset Örebro.

Sorg

När någon nära dör – Svenska kyrkans stöd- och sorgegrupper

Att få dela tankar och känslor med andra som är i samma situation kan göra din sor­g lättare att bära. Därför har Svenska kyrkan sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta din sorg tillsammans med andra.

Begravningsgudstjänst i Täby kyrka

Begravning i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Begravning är att ta farväl och att överlämna en människa till Gud, och säga tack!

Samtal och stöd

Här hittar du information om olika former av samtal och stöd som finns inom Svenska kyrkan i Örebro. Du är alltid välkommen att kontakta en präst eller diakon i din församling.

Ekers kyrkogård

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen tar hand om kyrkogårdarna i Örebro pastorat.