Händer med papperslappar med ord.

Församlingsrådet i Nikolai

Församlingsrådet i Nikolai församling har 8 ordinarie ledamöter och 4 ersättare, dessutom kyrkoherden/församlingsherden som självskriven ledamot. Församlingsrådets ordförande är Torkel Freed.

Här nedan följer namnen på samtliga ledamöter 2022-2025:

Ledamöter

Torkel Freed, ordförande (posk)
Jenny Thor, vice ordförande (s)
Lena Ryö (s)
Ellen Leijen (s)
Carola Johansson (s)
Ingegerd Flock Andersson (bs)
Henrik Johansson (posk)
Robert Gunnarsson (o)
Kalle Bengtz, församlingsherde

Ersättare

Sonja Adolfsson (s)
Vakant
Sven Sätterqvist (o)
Liv Emanuelle Söderberg (visk)
Anders Lennartsson, kyrkoherde

Vad gör ett församlingsråd?

Församlingsråd ska finnas i pastorat som innehåller flera församlingar. Kyrkoordningen anger församlingsrådets uppgifter. Uppgifter kan också anges i den lokala församlingsinstruktionen eller delegeras av kyrkorådet.

Församlingsrådets uppgifter enligt kyrkoordningen
  • Församlingsrådet har en viktig roll när församlingsinstruktionen - med pastoralt program för församlingens grundläggande uppgift - ska utarbetas. Kyrkorådet ska samråda med församlingsrådet om detta ”Detta ger möjligheter till bred reflektion, engagemang och lokal anpassning” (Kommentar i förarbeten till Kyrkoordningen) Rådet kan också ta initiativ till ändring av församlingsinstruktionen. Kyrkorådet och kyrkoherden godkänner, domkapitlet fastställer.
  • Församlingsrådet ska alltid yttra sig innan det fattas något beslut i kyrkofullmäktige som särskilt angår församlingen.
  • Församlingsrådet har, gemensamt med kyrkoråd och kyrkoherde, ansvar för gudstjänstlivets utformning och utveckling.
  • Beslutar om former för församlingens huvudgudstjänst.
  • Deltar i samråd kring andra frågor som rör gudstjänstlivet
  • Utser kyrkvärdar.
  • Utser den kyrkvärd som tillsammans med kyrkoherden ska ansvara för kyrkans inventarier.
  • Beslutar om upplåtelse av kyrka för andra ändamål än gudstjänst.
  • Beslutar om församlingskollekter.
  • Godkänner förslag om ändring av kyrkobyggnaden eller kyrkorummet
  • Församlingsrådet ska yttra sig innan kyrkofullmäktige beslutar om indelningsändring i pastoratet.

Hur bildas Församlingsrådet?
  • Definieras som styrelse i en församling som ingår i ett pastorat.
  • Väljs indirekt av kyrkofullmäktige. Minst fyra valda ledamöter. Valberedningen föreslår.
  • Valet ska föregås av öppet nomineringsmöte i varje församling. Församlingens röstberättigade medlemmar nominerar kandidater.
  • Kyrkotillhörig är valbar även om hon/han bor i en annan församling inom pastoratet.
  • Kyrkofullmäktige utser ordförande, församlingsrådet självt vice ordförande. Valet av ordförande kan delegeras till rådet.
  • Kyrkoherden är självskriven ledamot men kan sätta annan i församlingen tjänstgörande präst i sitt ställe.

Torkel Freed

Svenska kyrkan i Örebro

Kyrkorådet, Förtroendevald

Mer om Torkel Freed

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan

Jenny Thor

Svenska kyrkan i Örebro

Kyrkorådet, Förtroendevald

Mer om Jenny Thor

Vice ordförande Nikolai församlingsråd

Protokoll Nikolai församlingsråd

Här finns de senaste protokollen från församlingsrådets sammanträden. Vill du ta del av ett tidigare protokoll ber vi dig kontakta Infoservice på tel 019-15 45 00.

Bilden visar S:t Nicolai kyrka och rörelse på stan. Konfirmander är på festen "Inte som du tror".

S:t Nicolai kyrka

Varmt välkommen till S:t Nicolai kyrka, en citykyrka i centrala Örebro. Kyrkan byggdes på 1200-talet och har 352 sittplatser. Kika runt i kyrkan genom att klicka i bilden längre ner på sidan.

Bilden visar S:t Nicolai kyrka i centrala Örebro och ett ballongsläpp.

Nikolai församling

Varmt välkommen till vår levande, öppna citykyrka i Örebro! S:t Nicolai kyrka ligger vid Stortorget i centrala Örebro och här möts tusentals människor varje vecka. Några kommer in i kyrkan för att tända ett ljus, andra för att besöka Café Nikolai och vår populära barnverksamhet, vi har ett rikt och stort ungdoms- och konfirmandarbete och ett härligt musik- och gudstjänstliv.

Nikolai församling

Adress:
Nikolaigatan 8

Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00
öppet mån–fre 9–16. Lunchstängt mån-fre 12–13.

E-post: orebronikolai.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Nikolai församling

Till Nikolai församling på Facebook

Församlingens kyrka: