Foto: Ulla-Carin Ekblom

Svenska kyrkans miljöpris i Örebro

Svenska kyrkans miljöpris i Örebro delas ut årligen till en person, eller en grupp personer, med Örebrokoppling som genom sina idéer bidrar till ökad ekologisk hållbarhet. 10 oktober 2023 var sista dag att nominera din kandidat.

Klimatkrisen är en andlig och existentiell fråga. Svenska kyrkans medarbetare möter allt fler människor med oro och ångest – men också skuld och skam – i relation till klimatet. Därför har Svenska kyrkan Örebro pastorat instiftat ett miljöpris. ”För att lyfta hoppfulla exempel och främja lokala initiativ”, säger miljöstrateg Sara Bronner i en artikel på svenskakyrkan.se.

• Priset går till en person eller en grupp personer med Örebrokoppling som genom sina idéer, insatser, projekt, företag eller sitt skapande bidrar till ökad ekologisk hållbarhet.
  • 2023 års miljöpristagare är Sara Hillersberg.
  • Nomineringsperioden 2023 pågick till och med 10 oktober.
  • Priset delades ut på domsöndagen 26 november i en gudstjänst i Längbro kyrka.
  • Prissumman är 10 000 kronor.

Om bilden: På Norra kyrkogården i Örebro gör Svenska kyrkan gödsel av nässelvatten, från nässlor som växer på kyrkogården.

Catarina Wennerlund, Gabriel Sjölin, Michael Nausner, Markus Lutteman och Anna Ekström är jury för Svenska kyrkans miljöpris i Örebro.

Tung jury utser vinnare

Juryn för Svenska kyrkans miljöpris i Örebro består av flera tunga hållbarhetsexperter.

• Anna Ekström, ordförande i kommunstyrelsens hållbarhetsutskott, Örebro kommun.
  • Markus Lutteman, författare och klimatkommunikatör hos We Don’t Have Time.
  • Michael Nausner, forskare i systematisk teologi hos Svenska kyrkan.
  • Catarina Wennerlund, kvalitets- och hållbarhetsstrateg hos Öbo.
  • Från Svenska kyrkan i Örebro deltar Gabriel Sjölin, förste vice ordförande i kyrkorådet, som varit med och klubbat en rad tuffa hållbarhetsmål för Örebro pastorat.

Miljöpriset är en del av Svenska kyrkans hållbarhetsarbete i Örebro

Frågor? Då är du välkommen att kontakta Svenska kyrkan Örebro pastorats  miljöstrateg Sara Bronner.

Du kanske också är intresserad av:

Sara Hillersberg får Svenska kyrkans miljöpris i Örebro 2023

Nu står det klart att det är sömmerskan, kostymdesignern och entreprenören Sara Hillersberg som tilldelas Svenska kyrkans miljöpris i Örebro 2023.  ”Med sin kreativitet har Sara Hillersberg visat hur man på ett attraktivt sätt kan underlätta för enskilda konsumenter att konsumera kläder på ett mer hållbart sätt”, lyder delar ur juryns motivering. Stort grattis!

Äppelodlare, förskollärare och entreprenörer nominerade till Svenska kyrkans miljöpris 2023

Svenska kyrkans miljöpris i Örebro delas ut årligen till en person, eller en grupp personer, med Örebrokoppling som genom sina idéer bidrar till ökad ekologisk hållbarhet. Bland alla nominerade kandidater 2023 finns äppelodlare, entreprenörer, fastighetsbolag och förskollärare. Här är hela listan!

Därför instiftar Svenska kyrkan nytt miljöpris i Örebro

Svenska kyrkan har som mål att vara klimatneutral år 2030 – och nu instiftar man ett helt nytt miljöpris i Örebro. ”För att lyfta initiativ som skapar hopp och leder till förändring”, säger miljöstrateg Sara Bronner. Prissumman är 10 000 kronor.