Bilden visar massor av frågetecken.
Foto: Pixabay

Frågor och svar om konfa

Här kan du få svar på några av de frågor som ofta ställs till oss om konfagrupper och konfirmation i Örebro.

Måste jag vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp?

– Nej, du behöver inte vara döpt när du börjar. Däremot kommer du att erbjudas att bli döpt innan konfirmationsgudstjänsten. Det brukar ibland ske tillsammans med dina kompisar, men vill du vara för dig själv kan du bli döpt tillsammans med din familj av prästen i kyrkan.

Måste jag tro på Gud för att kunna anmäla mig?

– Nej, det behöver du inte. Under konfatiden får du fundera mycket över vem Gud är, vem du själv är och hur allt hänger ihop. Kanske börjar du tro på Gud under konfatiden eller så får du ett intresse av att fundera vidare. Hur mycket eller hur lite du tror när konfan startar, spelar ingen roll.

Jag har hört att det ingår läger och resor?

– Ja, läger ingår alltid. Varje konfagrupp innehåller minst fyra lägerdagar. Om du väljer en konfirmandgrupp som åker på en längre resa är även resan kostnadsfri, men du kanske får betala en del mat själv.

Hur anmäler jag mig?

– Kolla in grupperna på webben och fyll i webbformuläret för den grupp som du är intresserad av. Din anmälan skickas direkt till konfaledaren för den grupp du valt.

Om jag har fler frågor vart vänder jag mig då?

– Om du redan vet vilken grupp du är intresserad av, är det enklast att höra av sig direkt till den som är ledare för gruppen. Du hittar kontaktuppgifter på gruppens webbsida/anmälningssida. Om du vill snacka om konfirmation på ett mer allmänt plan, kan du höra av dig till vilken konfirmandledare som helst eller kontakta informationsservice på telefon 019-15 45 00 eller e-post orebro.pastorat@svenskakyrkan.se så får du hjälp vidare. Var inte rädd för att fråga. Vi svarar gärna och ingen fråga är "onödig" eller "konstig".

Vilken konfatyp är du?

Pratglad, sportintresserad, fnissig, gamer, energisk... Det finns ingen ”mall” som du måste passa in i för att börja i en konfagrupp hos Svenska kyrkan i Örebro. Här kan du träffa några av våra konfirmander och kolla vad de tänkte innan – och hur det blev. Konfirmation är inte som du tror.