Foto: P Malmros

Pilgrimsgrupp i Den gode herdens kapell

Välkommen till en grupp i Almby församling för dig som tycker om att vandra i gemenskap med andra och att samtala om livet och den kristna tron!

Pilgrimsgruppen – Kyrkan på väg

Den gode herdens pilgrimsgrupp i Almby Församling

Vilka är vi?

Vi är en ekumenisk pilgrimsgrupp på ca 8-10 personer från olika kyrkor. Vi träffas som regel en gång i månaden, på lördagar kl. 8.30-11 (eller till ca kl. 12 då vi vandrar). Vi möts i Den gode herdens kapell i Brickebackens centrum, Örebro.

Vad gör vi?

Under sommarhalvåret genomför vi vandringar i Örebro med omnejd. Pilgrimsvandringarna är ca 5-10 km långa.

När vi inte vandrar så brukar vi istället ha samling i kapellet där vi börjar med laudes (morgonbön). Sedan äter vi frukost som vi turas om att ta ansvar för. Efter frukosten brukar vi läsa ett stycke ur tidskriften Pilgrim, som vi samtalar kring.

Pilgrimens nyckelord är: Långsamhet, Frihet, Enkelhet, Bekymmerslöshet, Tystnad, Delande och Andlighet. Tanken är att en Pilgrim genomför både en yttre och inre vandring på sin livsväg och den delar vi tillsammans i gemenskapen.

Den Heliga Birgittas bön är alla Pilgrimers bön: Herre, visa mig din väg och gör mig villig att vandra den.

Vill du vara med?

Om det här låter intressant är du välkommen att prova på! Hör gärna av dig till Martin Liimatainen för mer information: 0723-289928 (telefon eller sms).

Planerade dagar våren 2024

Lör 24/2 Träff i kapellet.

Lör 16/3 Träff i kapellet.

Lör 27/4 Vandring.

Lör 25/5 Vandring.

Lör 15/6 Vandring.

Almby församling

Almbyvägen 4,

Telefon: Informationsservice: 019-15 45 00 (öppet mån–fre 9–16. Lunchstängt 12–13) .

E-post: almby.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Almby: Ring telefon 019-15 46 77

Kontaktlista med alla medarbetare i Almby församling

Till Almby församling på Facebook