En kvinna sitter på en brygga, i en meditativ ställning. Solen skiner.
Foto: Ulla-Carin Ekblom

Vad är en retreat i Örebro pastorat?

”Det här är det bästa jag varit med om” – de orden får vi som jobbar med retreater höra ofta. Vi kan också se att intresset för retreater ökar. Ofta är de helt fullbokade.

Att vara i retreat innebär att dra sig undan vardagens alla ljud, all kommunikation och all stress, för att i tystnad få möjlighet att lyssna till sitt hjärta och till Gud.

Svenska kyrkan Örebro pastorat består av åtta församlingar och tillsammans arrangerar vi retreater av olika slag, både för dig som är nyfiken förstagångsdeltagare och för dig som varit på många retreater. En del av våra retreater bereder rum för skapande och mindfulnessövningar, andra bygger på klostrens tidegärdstradition – de kan med andra ord se olika ut. Men i alla våra retreater kommer du att möta tystnaden.

De flesta av våra retreater hålls på vår kurs- och konferensgård Solliden som ligger vackert belägen vid sjön Långens norra strand, 13 km från centrala Örebro. Solliden är en plats väl lämpad för retreater med sitt vackra läge och sin underbara mat – en plats som andas omtanke

”Följ med mig bort till en öde trakt så att vi får vara ensamma och ni får vila er lite” – så sa Jesus till sina lärjungar. Uppmaningen känns än mer angelägen i dag, i ett samhälle där mycket sker med hög hastighet och där kommunikationen pågår 24 timmar om dygnet. Följ med och upptäck att tystnaden och stillheten är några de mest fascinerande gåvorna Gud vill ge dig. Till din hjälp i retreaten finns erfarna retreatledare som gör allt för att du ska känna dig trygg och trivas – men också utmanas.

En kvinna sitter avslappnad i solen på en brygga, med kursgården Solliden i bakgrunden.

Retreat och pilgrim

Söker du också efter lugnet? Längtar du efter egentid? Hos oss hittar du bland annat spa för själen, pilgrimsvandringar och meditation. Var rädd om dig.

En kvinna lutar sig mot ett grönskande träd, i bakgrunden syns kursgården Solliden.

Retreater på Solliden

Retreat innebär att man drar sig undan vardagens brus och engagemang för att i stillhet möta Gud och sig själv. Solliden i Örebro, med sin vackra och lugna miljö är en perfekt plats för retreater.