Bilden visar körsångarna Jan Rönnkvist, som sjunger i Vox Alma, och Sara Björnmo, som sjunger i Olaus Petri Cantores.
Foto: Ulla-Carin Ekblom

Körer mest för vuxna

Sjung i kör i Örebro! Svenska kyrkan Örebro pastorat har totalt cirka 35 körer, varav 20 är vuxenkörer. Vilken av dem passar dig?

Det är roligt, kreativt, socialt – och hela kroppen mår bra av det, har forskarna slagit fast. Kroppen syresätts, spänningarna släpper och stresshormonerna minskar av att sjunga i kör. I våra åtta församlingar finns massor av körer med olika stilar, inriktningar och nivåer. I en del måste man vara van och säker notläsare, medan andra lyfter fram allas sångglädje och möjligheten att prova på. Klicka dig runt i utbudet och dra dig inte för att kontakta ledaren direkt om du har några frågor. Välkommen!

Bilden visar närbild på en tygkasse med den tryckta texten  "Uppskattad körsångare".

Adolfinakören, Adolfsbergs kyrka

Adolfinakören är en kör för daglediga. Vi träffas på onsdagar kl. 14 i Adolfsbergs kyrka. Inga förkunskaper behövs.

Körsångares noter

Almby kyrkokör

Blandad (kvinnor och män) vuxenkör med varierad repertoar. Sjunger vid konserter och gudstjänster.

Körsångares noter

Almby kyrkokör

Dal Segno kören

Kyrkokören Dal Segno i Edsberg

Dal Segno övar i Edsberg på tisdagar kl.19.00-21.00. Vårterminen startar den 23 februari.

Må Bra kör i S:t Mikael

Må Bra kören är för dig som har längtat efter att sjunga men inte vågat, för dig som vill fylla på energi, ”ladda batterierna” och träffa nya, härliga sångkompisar.

Längbro Gospel

Torsdagar 17.30-18.50 i Längbro församlingshem. Är du sugen på att sjunga häftig och svängig gospel så är Längbro Gospel något för dig! Ingen notläsning, med textblad eller utantill är det som gäller.

Längbro kyrkokör

Torsdagar 19.00-21.00 i Längbro församlingshem. En 4-stämmig kör för dig med viss körvana, sjunger i både små och stora projekt i skiftande repertoar, vi söker sångare till körens samtliga stämmor.

Kören Olaus Petri Cantores

Blandad kör för vuxna mellan 20 och 60 år. Övar torsdagar 19-21.30.

Kören Olaus Petri Vocalis

16 sångare med hög musikalisk bildning. Övar tisdagar 19-21.30.

På ett skrivbord står en dator med hörlurar och en lista med julsånger på ett papper.

Open Doors Längbro

Vår "Prova-på"-kör Open Doors vänder sig till alla sångsugna och sjunger enklare repertoar, ofta 2-stämmigt. Kom precis som du är – inga krav på tidigare körerfarenheter.

Körsångare som håller i noter

Körer i Nikolai

Här kan du läsa mer om Nikolai församling i Örebros körer. Det finns en kör för alla åldrar! Välkommen!

En äldre kvinna står och tittar ner i sina notblad.

Sånggruppen i Den gode herdens kapell

Vi sjunger på gudstjänster i Den gode herdens kapell i Brickebacken, Almby församling

Psalmsång

Seniorkören i Almby

Kör i Almby församling för dig som är pensionär!

Mosjökören, Mosjö-Täby församling

Välkommen att vara med i Mosjökören! Kolla in här för mer information! Vårterminen startar den 18 februari!

En färgglad bok med psalmer och sånger på finska står uppställd på ett bord i en kyrka.

Kuoro Sininen sävel - Kör Blå ton i S:t Mikaels kyrka

Ruotsin kirkon ruotsinsuomalainen kuoro Sininen sävel Örebrossa, maanantaisin klo. 16-18 / Svenska kyrkans sverigefinska kör Blå ton i Örebro, måndagar kl. 16-18