Foto: Kent Karlson

Ungdomsverksamhet i Olaus Petri

Här hittar du info om du är ung och söker gemenskap i Olaus Petri församling. Bland annat Ungdomsgruppens program hösten-23.

Ungdomsgruppen

Ungdomsgruppen riktar sig till dig som är 14 år och äldre. I gruppen kan du finna gemenskap i olika aktiviteter som till exempel bowla, gå på gudstjänst, bibelstudier, leka, laga mat och mycket mer!

Vi träffas torsdagar kl 18.00 i Örebro Olaus Petri kyrka, Storgatan 40, och deltar i mässan och därefter har vi eget program fram till klockan 21.30 i Olaus Petri församlingshem, Sofiagatan 2, Örebro.

Ungdomsgruppen i Olaus Petri är en lokalavdelning av riksförbundet Svenska kyrkans unga

Program ungdomsgrupp VT 2024

18/1 Programspottarkväll
25/1 Bakarkväll
1/2 Jackbox-kväll
8/2 Lekkväll
15/2 Knytis och bingokväll
22/2  Sportlovsaktivitet – Gustavsvik kl. 13.00, sedan pizzakväll
29/2 Filmkväll? “Jojo Rabbit”
7/3 Smakartävling
14/3 Spelkväll
21/3 Regnbågslinjen
4/4  Ikeabygge
11/4 Tårtbakartävling
18/4 - Program kommer
25/4 Pysselkväll
2/5 Filmkväll ”Noah”
9/5 Picknick i parken
16/5 - Program kommer
23/5 Kahoot-kväll
30/5 Poängjakt
6/6 Avslutning med grillkväll vid Rävgången

Globalkonfa

Tanzania, New York, Filippinerna och Örebro ... Hur hör vi samman och vad skiljer oss åt? Vi är en del av ett mångkulturellt samhälle och en globaliserad värld. Vi påverkar klimatet – hur påverkar klimatet oss? Häng med i vår Global-konfagrupp och förändra världen. Vi ses en helg i månaden, åker på två läger och en resa till Berlin våren 2024. Globalkonfa träffas i Olaus Petri kyrka på norr i Örebro.

Gamingkonfa

CS:GO, Overwatch, Minecraft och... Jesus?! Hur hänger det ihop? Nyfiken på svaret? Häng med årets grupp med Gaming-konfirmander! Gruppen träffas vissa lov och helger och åker på en resa till Berlin våren 2024. Gamingkonfa träffas i Olaus Petri kyrka på norr i Örebro. Begränsat antal platser.

Ungdomsresa

Varje år finns möjlighet för unga i Olaus Petri att åka på en studieresa till t.ex. Taizé, Rom eller någonstans i Sverige. Alla resor görs utifrån förberedande studier och redovisas sedan vid ett kyrkkaffe.

Unga ledare

Till exempel i konfirmandgrupper och söndagsskolan. Alla som vill engagera sig som unga ledare erbjuds att gå en ledarutbildning som finns i fyra steg.

Andra sätt att engagera sig

Till exempel kan man koka kyrkkaffe, bära ljus eller läsa text i gudstjänsten och mycket mer!

Kontaktpersoner:

Under regnbågen står du inte ensam!

Här hittar du vår överlevnadsguide för kristna queer kids. Den har tagits fram av Västerås stift tillsammans med Svenska Kyrkans Unga Camelots regnbågsläger.

Olaus Petri församling

– kyrkan på norr i Örebro!

Olaus Petri församling

Adress:
Olaus Petri kyrkogata 4,

Telefon: Informationsservice 019-15 45 00 Här kan du läsa aktuella öppetider.

E-post: olauspetri.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Olaus Petri, ring 019-15 46 61.

Kontaktlista med alla medarbetare i Olaus Petri församling

Länk till: Olaus Petri församling på Facebook
Olaus Petri församling på Instagram
Olaus Petri församlings Youtubekanal

Olaus Petri kyrka
Storgatan 40, Örebro
Kyrkan är öppen tis, ons, fre kl. 10–15, tors kl. 10–18 samt under helgerna i samband med gudstjänst

Mässa:
Söndag kl 10 Högmässa.
Onsdag kl. 7.30, torsdag kl. 18.
Bönegrupper:
Vardagar utom onsdag kl. 8. morgonbön
Måndag kl. 18 bönegrupp för föräldrar
Onsdag kl.10 Hannagruppen

Plan över kyrkan (pdf)

I Olaus Petri församling bor drygt 25.600 personer (april -22). Den är belägen i norra Örebros centralare delar. Församlingen ligger inom Örebro kontrakt och Strängnäs stift i Svenska kyrkan.

Läs mer om Olaus Petri församling