Foto: Emil Snabb

Kören Olaus Petri Vocalis

16 sångare med hög musikalisk bildning. Övar tisdagar 19-21.30.

Se vår långfredagsfilm från fängelsehålan på Örebro slott

Här kan du se vår filmade långfredagshälsning från de mörka valven på Örebro slott. Fem sångare ur Olaus Petri Vocalis framför vacker renässansmusik och prästen Johan Armö ger en långfredagsbetraktelse från slottets gamla fängelsehåla.

Olaus Petri Vocalis övar tisdagar 19.00–21.30.

Olaus Petri Vocalis är knuten till Olaus Petri kyrka i Örebro, består av 16 sångare med hög musikalisk bildning och leds av dirigent Mats Bertilsson sedan 2009. Vokalensemblen har sedan flera år ett nära samarbete med Drottningholms Barockensemble.

Olaus Petri Vocalis har representerat Sverige vid ett Nordiskt Kyrkomusiksymposium, vunnit en internationell körtävling, och bland andra platser framträtt i Peterskyrkan i Rom, St Paul’s Cathedral och Westminster Abbey i London, Washington National Cathedral, St Bartholomew's Church i New York och Hallgrímskirkja i Reykjavík.

2018 gav Olaus Petri Vocalis ut cd:n "Great Anglican Music", och 2019 släpptes en cd med titeln "Cry out", hämtad från ett verk kören uruppfört. Organisten i Storkyrkan i Stockholm, Mattias Wager, spelar i några av de verk som ingår.

I juli 2019 åkte Olaus Petri Vocalis på prestigeturné till Edinburgh, Durham och London, och kören sjöng bland annat på nytt i Westminster Abbey och St Paul's Cathedral. Kolla in filmen från turnéstarten nedan.

I september 2021 framför kören Bachkantater tillsammans med Drottningholms Barockensemble vid konserter i Örebro och Stockholm.

Lyssna på kören!

Via länken nedan kan du höra Olaus Petri Vocalis sjunga Let All Mortal Flesh Keep Silence av Edward Bairstow (1874–1946), en inspelning från cd:n Great Anglican Music.

Bilden visar CD:n Great Anglican Music

Olaus Petri Vocalis CD köper du här!

Prisbelönta Olaus Petri Vocalis släpper CD: "Great Anglican Music". Du köper den på Olaus Petri församlingsexpedition, Olaus Petri kyrkogata 4, Örebro.

Konserter och körer i Olaus Petri

Här hittar du allt om musiken i Olaus Petri församling: våra konserter, alla våra körer samt musikkår.

Olaus Petri församling

– kyrkan på norr i Örebro!

Olaus Petri församling

Adress:
Olaus Petri kyrkogata 4,

Telefon: Informationsservice 019-15 45 00 Här kan du läsa aktuella öppetider.

E-post: olauspetri.forsamling@svenskakyrkan.se

För direktkontakt med församlingsexpeditionen i Olaus Petri, ring 019-15 46 61.

Kontaktlista med alla medarbetare i Olaus Petri församling

Länk till: Olaus Petri församling på Facebook
Olaus Petri församling på Instagram
Olaus Petri församlings Youtubekanal

Olaus Petri kyrka
Storgatan 40, Örebro
Kyrkan är öppen tis, ons, fre kl. 10–15, tors kl. 10–18 samt under helgerna i samband med gudstjänst

Mässa:
Söndag kl 10 Högmässa.
Onsdag kl. 7.30, torsdag kl. 18.
Bönegrupper:
Vardagar utom onsdag kl. 8. morgonbön
Måndag kl. 18 bönegrupp för föräldrar
Onsdag kl.10 Hannagruppen

Plan över kyrkan (pdf)

I Olaus Petri församling bor drygt 25.600 personer (april -22). Den är belägen i norra Örebros centralare delar. Församlingen ligger inom Örebro kontrakt och Strängnäs stift i Svenska kyrkan.

Läs mer om Olaus Petri församling