Foto: Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Församlingsråden i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

I varje församling finns ett församlingsråd som är med och ansvarar för beslut i den lokala verksamheten och gudstjänstlivet.

Följande personer är valda till Edsbergs församlingsråd 2022-2025

Ersättare

Birgitta Fyrsten

Anna Hjalmarsson

Vad gör ett församlingsråd?

Församlingsråd ska finnas i pastorat som innehåller flera församlingar. Kyrkoordningen anger församlingsrådets uppgifter. Uppgifter kan också anges i den lokala församlingsinstruktionen eller delegeras av kyrkorådet.

Församlingsrådets uppgifter enligt kyrkoordningen
  • Församlingsrådet har en viktig roll när församlingsinstruktionen - med pastoralt program för församlingens grundläggande uppgift - ska utarbetas. Kyrkorådet ska samråda med församlingsrådet om detta ”Detta ger möjligheter till bred reflektion, engagemang och lokal anpassning” (Kommentar i förarbeten till Kyrkoordningen) Rådet kan också ta initiativ till ändring av församlingsinstruktionen. Kyrkorådet och kyrkoherden godkänner, domkapitlet fastställer.
  • Församlingsrådet ska alltid yttra sig innan det fattas något beslut i kyrkofullmäktige som särskilt angår församlingen.
  • Församlingsrådet har, gemensamt med kyrkoråd och kyrkoherde, ansvar för gudstjänstlivets utformning och utveckling.
  • Beslutar om former för församlingens huvudgudstjänst.
  • Deltar i samråd kring andra frågor som rör gudstjänstlivet
  • Utser kyrkvärdar.
  • Utser den kyrkvärd som tillsammans med kyrkoherden ska ansvara för kyrkans inventarier.
  • Beslutar om upplåtelse av kyrka för andra ändamål än gudstjänst.
  • Beslutar om församlingskollekter.
  • Godkänner förslag om ändring av kyrkobyggnaden eller kyrkorummet
  • Församlingsrådet ska yttra sig innan kyrkofullmäktige beslutar om indelningsändring i pastoratet.

Hur bildas Församlingsrådet?
  • Definieras som styrelse i en församling som ingår i ett pastorat.
  • Väljs indirekt av kyrkofullmäktige. Minst fyra valda ledamöter. Valberedningen föreslår.
  • Valet ska föregås av öppet nomineringsmöte i varje församling. Församlingens röstberättigade medlemmar nominerar kandidater.
  • Kyrkotillhörig är valbar även om hon/han bor i en annan församling inom pastoratet.
  • Kyrkofullmäktige utser ordförande, församlingsrådet självt vice ordförande. Valet av ordförande kan delegeras till rådet.
  • Kyrkoherden är självskriven ledamot men kan sätta annan i församlingen tjänstgörande präst i sitt ställe.
En äldre kvinna räcker ett papper till en kvinna bakom disken.

Demokrati i Örebro pastorat

Svenska kyrkan är en demokratiskt styrd organisation. Här kan du läsa mer om kyrkofullmäktige, kyrkoråd och kyrkoval i Örebro pastorat samt hur du gör för att överpröva beslut.

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Edsberg och Mosjö-Täby är två församlingar i sydvästra delarna av Örebro pastorat. Här finns levande landsbygd, medeltida kyrkor och engagerade församlingsbor som ger plats för gudsmöten i vardag och fest. Välkommen in!

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Postadress:
 Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar,
Prästgårdsvägen 34

Här hittar du våra besöksadresser

Telefon: 019-15 45 00 (Informationsservice, öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt kl. 12–13) . För avvikande öppetttider se här

E-post: edsbergs.mosjo-taby.forsamlingar@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar