Bilden visar en kvinna framför altaret som talar teckenspråk.
Foto: Magnus Aronson

Teckenspråkigt arbete

Finns för alla teckenspråkiga som bor och vistas i Strängnäs stift (landskapen Närke och Södermanland). Det mesta av verksamheterna sker i Nikolai församling i Örebro men ibland även på andra platser. Vill du veta mer och få kontakt med de teckenspråkiga medarbetarna hittar du alla uppgifter här nedan. Välkommen!

Teckenspråkigt på webben

• Välkommen att delta i digital andakt i facebookgruppen Teckenspråk i Svenska kyrkan, Strängnäs stift ett samarbete med Växjö, Västerås och Göteborg stifts teckenspråkiga arbete.
  • Välkommen till den gemensamma facebooksidan Teckenspråk i Svenska kyrkan. Här hittar du förutom andakter också annat intressant på teckenspråk från hela Sverige. Välkommen att delta i den digitala Svenska kyrkan!
  • Länk till veckans Bibelord på teckenspråk: Bibeln på teckenspråk.
  • Digitala gudstjänster finns också via den här länken: Youtube

Gudstjänster våren 2024

(Mässa = Gudstjänst med nattvard)

• Söndag 14/1 kl. 14.00 – Mässa på teckenspråk i S:t Nicolai kyrka.
  • Onsdag 24/1 kl. 10.00 - Hindersmässogudstjänst i S:t Nicolai kyrka, teckenspråkstolkad.
  • Söndag 11/2 kl. 14.00 - Mässa på teckenspråk i S:t Nicolai kyrka.
  • Söndag 10/3 kl. 14.00 - Mässa på teckenspråk i S:t Nicolai kyrka.
  • Måndag 1/4 kl. 14.00 - Mässa på teckenspråk i S:t Nicolai kyrka, Annandag påsk.
  • Söndag 28/4 kl. 14.00 - Mässa på teckenspråk i S:t Nicolai kyrka.
  • Söndag 19/5 kl. 11.00 - Gemensam Vallfartsmässa i Riseberga klosterruin, teckenspråkstolkad.
  • Söndag 9/6 kl. 14.00 - Mässa på teckenspråk i S:t Nicolai kyrka.
  • Fredag 14/6 - Sommaravslutning i Grums, information kommer.

Öppettider i S:t Nicolai kyrka i Örebro

• måndag, tisdag, torsdag, fredag 9.00 - 17.00
  • onsdag 7.30-17.00
  • lördag och söndag 10.00 - 17.00

Mötesplatser i Nikolai Prästgård

Strössel, gemenskapsträff på teckenspråk, för alla åldrar, i Nikolai prästgård, Nikolaigatan 8, Örebro

Fredagar kl 10.00-14.00 terminsstart 12 januari och terminsavslutning 31 maj 2024. Vi samtalar om aktuella samhälls- & livsfrågor, olika teman kopplat till kyrkoåret. Lättfika finns för självservice under dagen. Andakt för barn & deras vuxna kl 10.30.

Lunch kl 11.30-12.30 med personalservice, andakt för vuxna kl 13.30-13.45. Lättfika (självservice) & lättlunch kan köpas (endast swish eller kontant) eller medtag eget fika/lunch.

Obs! Stängt 29 mars och 10 maj 2024. Välkomna!

Kontaktpersoner: agneta.wisser@svenskakyrkan.se  och gun.carlsson@svenskakyrkan.se

Café Nikolai

Välkommen till Café Nikolai i Prästgården, Nikolaigatan 8, Örebro. En mötesplats med hembakat fika och en varm atmosfär! Öppet måndag, tisdag och torsdag kl. 12-16.

Turkoskonfirmation

För mer information om konfirmation på teckenspråk kontakta:  gun.carlsson@svenskakyrkan.se eller agneta.wisser@svenskakyrkan.se

Läs mer om teckenspråkig konfirmation.

Dop, vigsel, begravning

För att boka dop, vigsel eller begravning kontakta informationsservice 019-15 45 00 eller orebro.pastorat@svenskakyrkan.se. Önskar du teckenspråkig präst kontakta diakon Agneta.Wisser@svenskakyrkan.se och/eller pedagog Gun.Carlsson@svenskakyrkan.se

Samtal

Vill du samtala om livet och om tro går det bra att ha själavårdssamtal med diakon Agneta Wisser eller pedagog Gun Carlzon. Medarbetare för Teckenspråkigt arbete finns på Nikolaigatan 8 i Örebro, 702 10 Örebro.

Jourtelefon på teckenspråk

Svenska kyrkan har från och med hösten 2020 en jourtelefon på teckenspråk. Dit kan döva och teckenspråkiga ringa för samtal med en teckenspråkig präst eller diakon.

Adress till jourtelefonen: svenskakyrkan@ectalk.se

Jourtelefonen är öppen: måndag 10 - 16, onsdag 10 - 19 och fredag 10-16.

Här kan du läsa mer om jourtelefonen och hur det fungerar.

Länk till en film på Facebook om jourtelefonen.

Tidningen "Händer i kyrkan"

Du som är teckenspråkig och vill ta emot tidningen som pdf-fil, meddela din e-postadress till Gun.Carlsson@svenskakyrkan.se Vill du ha tidningen som papperstidning meddela din postadress via sms 070-644 68 69 eller brev till Gun Carlzon, Nikolaigatan 8, 702 10 Örebro. Du kan också ladda ner det senaste numret via Strängnäs stifts webbplats.

Teckenspråk i Strängnäs stift

Länk till teckenspråkigt arbete i Strängnäs stift:
www.svenskakyrkan.se/strangnasstift/teckensprak

Du hittar oss också i Facebookgruppen Teckenspråk i Svenska kyrkan, Strängnäs stift och Teckenspråkig ung i kyrkan: Länk till Facebookgruppen

Syntolkning av filmen om teckenspråkig konfirmation

Turkoskonfa (på teckenspråk)

Svenska kyrkan har teckenspråkig verksamhet för både stora och små i Örebro – och erbjuder också teckenspråkig konfirmation. Konfirmandstart under hösten 2024. Mer information kommer.

I förgrunden tjej som talar i telefonen. Hennes smartphone har ett mobilskal med ett strasskors på. I bakgrunden Örebro slott.

Svenska kyrkan i Örebro

Här hittar du information om det som händer i de åtta församlingarna i Örebro pastorat, som har närmare 62 000 medlemmar.

Bilden visar S:t Nicolai kyrka i centrala Örebro och ett ballongsläpp.

Nikolai församling

Varmt välkommen till vår levande, öppna citykyrka i Örebro! S:t Nicolai kyrka ligger vid Stortorget i centrala Örebro och här möts tusentals människor varje vecka. Några kommer in i kyrkan för att tända ett ljus, andra för att besöka Café Nikolai och vår populära barnverksamhet, vi har ett rikt och stort ungdoms- och konfirmandarbete och ett härligt musik- och gudstjänstliv.

En liten flicka med rosa keps sitter på en brygga och doppar i tårna i vattnet.

Ekonomiskt stöd från stiftelser och fonder

Från den 15 maj kan du söka ekonomiskt stöd från någon av de stiftelser och fonder som Svenska kyrkans kyrkokansli förvaltar. Målet är bland annat att hjälpa barn och unga, personer med funktionsnedsättning och äldre och sjuka.

Vill du läsa mer om Teckenspråkigt arbete i svenska kyrkan