Sankta Katarina studentboende består av 137 nybyggda lägenheter med närhet till Örebro universitet och city.

Studentlägenheter i Sörbyängen och Almby kyrkpark

Här kan du läsa mer om våra 137 studentlägenheter i Sankta Katarina, i populära Sörbyängen, och 16 nyproducerade studentlägenheter i Almby kyrkpark i Örebro.

För att söka till en studentlägenhet ska du läsa på Örebro universitet eller vid andra eftergymnasiala studier i Örebro.

Allt du behöver veta om våra studentlägenheter

Foto: Ulla-Carin Ekblom

På Studievägen 14 och 16 finns det tillsammans 70 lägenheter på ett rum och kök. Dessa ettor är på 28 respektive 29,4 kvm. Det finns också 6 tvårummare på 48,5 kvm. För att få hyra våra tvårummare måste man vara två personer.

Lägenheterna har en genomtänkt planlösning, fullt utrustade med kök och toalett med dusch. Till varje lägenhet hör balkong eller uteplats. I hyran för lägenheten ingår värme, vatten och kabel-TV. Hyrorna för ettorna ligger på ca 4150 - 4350 kronor/månad och hyran för tvåorna är ca 6950 kronor/månad.

På Studievägen 18 finns det 61 lägenheter. Dessa är alla ettor på 29,5 kvm. De är också fullt utrustade med kök, dusch och toalett. Alla lägenheter har uteplats på loftgång samt ett litet förråd.
Värme, vatten, hushållsel, bredband och kabel-tv ingår i hyran.
Hyran för dessa lägenheter är ca 5150 kronor/månad.

I Almby kyrkpark, intill Almby kyrka på öster i Örebro, finns 16 studentlägenheter. De ligger i ett generationsboende, där även personer 55+ bor.

Av dessa studentlägenheter är 15 stycken på ett rum och kök, med yta 28 kvm. En lägenhet är på två rum och kök, med yta 44 kvm.
De är alla fullt utrustade med kök och badrum med dusch, toalett och egen kombi-tvättmaskin. Precis utanför varje lägenhet, i loftgången, finns ett eget förråd. I loftgången finns även plats för en liten utemöbel.

Hyran för ettorna är 5400 kr/månad. Hyran för tvåan är 7400 kr/månad. I hyran ingår vatten, värme och tv-bredband. Hushållsel tillkommer.

Som hyresgäst bjuds du in till andakter och andra aktiviteter i gemensamma samtals- och samlingsrum. Grillplats på gården är öppen för alla hyresgäster, liksom samlingslokalen. Aktiviteterna är öppna och arrangeras av Svenska kyrkans universitetspräst och universitetsdiakon, och i samarbete med Almby församling.

På universitetet finns Universitetskyrkan.

Sankta Katarina Studentboende ägs av Svenska kyrkan i Örebro genom Svenska kyrkans bostäder i Örebro AB. Samma bolag äger och förvaltar Laurentiusgården (seniorlägenheter) på norr i Örebro, samt Almby kyrkpark, på öster.

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som på kristen grund möter människor i livets alla skeden. Genom att äga och förvalta Sankta Katarina Studentboende, Laurentiusgården och Almby kyrkpark tar Svenska kyrkan i Örebro ett socialt och diakonalt ansvar.

När du bor i Sankta Katarina studentboende eller i Almby kyrkpark generationsboende har du nära till det mesta i Örebro – stad, universitet, butiker och natur. Almby kyrka och Sörbykyrkan finns nära till hands. På universitetet finns Universitetskyrkan.

I närheten finns Sörbyskogen och Markaskogen med motionsslingor och elljusspår. Inte långt ifrån Sörbyängen ligger Gustavsviks upplevelsebad och relax, Gustavsviks golfbana med 18 hål och Backahallen för tennis och badminton.

Nära är det också till butikerna och restauranger i både Tybble centrum och Södra Ladugårdsängen.

Sankta Katarina studentbostäder på Studievägen 14 och 16, med grillplats på bakgården.
Foto: Ulla-Carin Ekblom

För att kunna söka våra lediga lägenheter måste du registrera dig på denna sida.

Gör det direkt – ju längre du stått i kö, desto större chans har du att få den lägenheten du önskar.

Bevakning av / information om lediga lägenheter
Efter att du gjort din intresseanmälan (se länk ovan) kan du även skapa en bevakning. Det innebär att du får ett mejl när det finns en ledig lägenhet att söka.

Bild från en lägenhet på Studievägen 18. Foto: Ulla-Carin Ekblom
På Sankta Katarina finns studentbostäder i olika storlekar. Bilden föreställer ett vardagsrum i en av våra studentlägenheter.
Bild från en lägenhet på Studievägen 18. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Du kan också kolla in våra lägenheter i 360 grader:

1rok Studievägen 14 och 16. 29,5 kvadrat. Rum, sovalkov och kök.

1rok Studievägen 14 och 16. 28 kvadrat. Rum, sovalkov och kök.

1rok Studievägen 18. 29,5 kvadrat. Rummet.

1rok Studievägen 18. 29,5 kvadrat. Köket.

Svenska kyrkans bostäder i Örebro

Telefon: 019-15 45 30 (mån-fre 09.30-11.30)
E-post: orebro.bostader@svenskakyrkan.se

Postadress: