Grafiska figurer i olika färger.

En värld av grannar

Genom programmet 'En värld av grannar – Interreligiös praktik för fred' vill Svenska kyrkan främja fredlig samexistens och ett humant Europa, som präglas av social och andlig hållbarhet. Ett samhälle där människor värnar om sin nästa och försvarar demokratiska grundvärderingar – En värld av grannar.

En del av kyrkans uppdrag har i alla tider varit att värna om dem som lever i utsatthet, och att odla goda relationer mellan människor, oavsett religiös eller etnisk bakgrund. För oss är det en konsekvens av det Jesus säger om att älska sin nästa, ja till och med fienden.

Förändrad samhällsbild ökar behovet av dialog

Migration är en av vår tids stora frågor. Kyrkor och andra trosbaserade organisationer är viktiga aktörer i det praktiska mottagandet. Varje dag sker möten som förändrar dem som möts, där människor utmanas att gå från att vara värd och gäst till att leva tillsammans som jämlika grannar.

Enligt FN är 80 miljoner människor på flykt och mycket tyder på att flyktingsituationen kommer bestå under lång tid framöver. Den förändrade samhällsbilden som följer på detta ökar behovet av interreligiös dialog och samverkan.

Fokus på praktiska insatser

Programmet En värld av grannar vill bidra till erfarenhetsutbyte och att lära av goda exempel. Det sker genom att människor från olika religiösa samfund och organisationer som arbetar med och för människor på flykt i Europa möts, för att utveckla och fördjupa relationerna. Programmet tar sitt avstamp i det praktiska arbetet på gräsrotsnivå, med siktet inställt på utökad interreligiös dialog och att utarbeta gemensamma strategier för framtida insatser.

En värld av grannar arrangerade Ärkebiskopens möte 2022

Se livesändningen i efterhand – med svensk text

Ärkebiskopens möte, A Week of Neighbours, avslutades med ett studioprogram, med ärkebiskop Antje Jackelén som värd. Ett aktuellt innehåll om migration och medmänsklighet.

Råg i ryggen – en broderitävling som blir en utställning

Råg i ryggen – en utställning

Ett urval av de fantastiska bidrag som kom in till broderitävlingen Råg i ryggen har blivit en fotoutställning och bok, Råg i ryggen – Broderi för religionsfred. Boka utställningen via ditt Sensus regionkontor.

Interreligiös samverkan bidrar konkret till social sammanhållning

Publicerad:

Judar, kristna och muslimer som samverkar över religionsgränser hittar teologiska motiv för att bidra till sociala sammanhållning. Imam Yahya Pallavicini och teologen Jakob Wirén intervjuas i Sveriges radios program Människor och tro.

Gäster i studion under Keeping our Humanity Live

Publicerad:

Läs om gästerna som medverkar i den 90 minuter långa livesändningen Keeping our Humanity Live, torsdag 24 februari. Ärkebiskop Antje Jackelén är värd och programmet leds av Thabo Motsieloa.

Dirk Ficca, uppskattad kollega och vän, har avlidit

Publicerad:

Dirk Ficca, välkänd interreligiös profil och uppskattad medarbetare i programmet En värld av grannar – Interreligiös praktik för fred, har efter en tids sjukdom avlidit.

En färggrann fågelholk i form av ett hus hänger i ett träd.

En teologisk grund

Att värna utsatta människor och odla goda relationer, oavsett religiös eller etnisk bakgrund är en del av kyrkans uppdrag. Med andra ord: grannsämja och kristen tro hör ihop.

Collage av 6 små bilder, blandat porträtt, en människosamling och två logotyper.

Följ oss på Instagram

Programmet 'En värld av grannar - interreligiös praktik för fred' har ett eget Instagramkonto. Klicka på bilden för att komma till sidan och följ vad som händer inom programmet.