Biskop Andreas till Scenkonstbiennalen

Nyhet Publicerad Ändrad

För första gången deltar Svenska kyrkan i Scenkonstbiennalen som i år firar 30 år och hålls i Stockholm. Samtalet med biskop Andreas är öppet för allmänheten.

Biskop Andreas Holmberg, Stockholms stift, medverkar vid årets Scenkonstbiennal i ett samtal med Riksteaterns konstnärlige ledare Dritëro Kasapi. Samtalet handlar om teater och kyrka som kollektiva mötesplatser för existentiella frågor. Var finns beröringspunkterna mellan en skådespelares och en prästs sätt att bearbeta de existentiella frågorna och att gestalta brottningen mellan yttre och inre världar? Vad innebär det egentligen att tolka och gestalta en text? Var går gränsen mellan samhällsengagemang och aktivism och vad är det egentligen som uppstår i det gemensamma rummet?

Samtalsledare är Marie Starck, kultursekreterare i Svenska kyrkan. Det är första gången som Svenska kyrkan deltar i Scenkonstbiennalen som i år firar 30 år och hålls i Stockholm. Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival med både seminarier, workshops och föreställningar.

Samtalet hålls i Hedvig Eleonora kyrka 1 juni 11.00-11.45 och är öppet för allmänheten.

Samma dag anordnar Svenska kyrkan även ett samtal med rubriken Teater, rit, replik. Medverkar gör Christina Ouzounidis, dramatiker, regissör och författare samt Lena Sjöstrand, präst och teol dr. Samtalet kräver anmälan.

Läs mer om Scenkonstbiennalen