Himmeli-lehti

Himmeli on Ruotsin kirkon ruotsinsuomalainen seurakuntalehti. Lue verkkojulkaisua tai lehden juttuja tältä sivulta.

Himmeli 2 - 2024

Himmelin uusimmat artikkelit löydät tästä. Himmelin verkkojulkaisua voit lukea alla olevista linkeistä: pdf-tiedostona tai issuu-julkaisuna. Antoisia lukuhetkiä!

En fältpräst i kamouflagefärgade kläder samtalar med någon.

Rauha alkaa pienistä kohtaamisista

Kesä haihtuu syksyn myrskyiseen syliin ja omenat putoavat puista yksi toisensa jälkeen. Pitäisikö meidän varustautua pelolla syksyyn ja kaikkeen muutokseen, jota se tuo tullessaan?

En kvinna häller ut vatten från en plasthink till kastrullen.

Valmiina kriisin tullessa

Kriiseihin on paras valmistautua, kun maailmassa kuohuu. Varastossa on hyvä olla säilykkeitä ja muita välttämättömyyksiä, mutta ennen kaikkea on pidettävä huolta henkisestä ja hengellisestä hyvinvoinnista.

Torpparin pikantti kesäinen keitto

Satokauden päättyessä palaamme vielä hetkeksi kesän makuihin. Kesäkeitto on helppo ­valmistaa ja edullinen. Sopii hyvin kriisiaikojen ­ruuaksi.

Svartvit bild. Soldater siktar med en kanon på hjul i en bukt i Algeriet.

Aseteollisuuden pitkä elämä

Monelle Karlskogan kaupunki on sama kuin Boforsin puolustus-teollisuus. Tykkien valmistus alkoi siellä jo 1600-luvulla, sillä Ruotsilla oli suurvalta-aikanaan yksi etu yli muiden Euroopan maiden: runsaat rautavarannot.

Jää on lukijoiden suosikki Finlandia-palkituista kirjoista

Sota on juuri loppunut. Nuori innokas pappiskokelas Petter saapuu perheensä kanssa saaristoseurakuntaan.

Kun kriisi kohtaa

Ukrainalainen sotilaspastori harppoo määrätietoisin askelin halki savuavien raunioiden yllään armeijan maastopuku, papinpaita ja kaulassa risti. Ilme on ­vakava.

Himmeli kertoo ruotsinsuomalaisesta elämästä

Himmeli on Ruotsin kirkon julkaisu.Se sisältää artikkeleita suomen-, ruotsin- ja meänkielellä. Se ilmestyy kaksi kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä.

Himmeli kertoo elämästä ja ihmisistä maan ja taivaan välillä. Meistä kaikista Ruotsin kirkossa. Monikielisyyden ja eri kulttuuriperinteiden kirkko on avoin kaikille.

Perinteinen kattoriipus - himmeli

Tiedätkö mitä himmeli tarkoittaa? Himmeli on perinteinen, oljista tehty kattoriipus. Se otettiin ennen vanhaan esille suurina juhlapyhinä. Samaan tapaan Himmeli-lehti ilmestyy kevään ja syksyn suurten juhlapyhien alla.

Himmelin symboliikka on kaunis. Kuin oljenkorret himmelissä, ihmisen elämä on sidoksissa toisiin ihmisiin. Yhdessä muodostamme jotain kaunista ja arvokasta. Ilmavirta liikuttaa himmeliä. Samalla tavoin Pyhä Henki laittaa meidät liikkeelle ja
Jumala kulkee kanssamme.