Ny sydsamisk psalmbok firas i Ankarede

Svenska kyrkan och Norska kyrkan har berikats med ytterligare en psalmbok, Saalmegærja. Den nya psalmboken tas officiellt i bruk på midsommardagen vid en gudstjänst i Ankarede kapell i Frostvikens församling i Jämtland.

Firandet av den sydsamiska psalmboken kommer att prägla årets kyrkhelg i Ankarede. Det genomförs gemensamt av den svenska och den norska kyrkan och har planerats i samverkan med Hotagen-Frostviken sameförening.

Redan på midsommarafton inleds kyrkhelgen med helgsmål i Ankarede kapell. Därefter följer midsommardagens gudstjänst med det historiska och högtidliga mottagandet av psalmboken. I mottagandet deltar biskop Eva Nordung-Byström och biskop emeritus Tor Singsaas. Musikerna Lars-Erik Åhrén medverkar både under gudstjänsten och i ett seminarium som följer under eftermiddagen.

Prästen Sofia Strinnholm, som deltagit i arbetet med psalmboken, hoppas att den ska underlätta för fler samer att sjunga om liv och tro på sitt hjärtas språk.

— Psalmboken kan revitalisera sydsamiskan i församlingar där få samer talar sydsamiska, säger hon.

Den nya psalmboken innehåller 75 psalmer, översatta till sydsamiska från den svenska och den norska psalmboken eller med originaltexter på sydsamiska. Några av psalmerna finns i två varianter och några även på umesamiska. Psalmboken innehåller dessutom gudstjänstordningar för både svenska och norska kyrkan, liksom böner och listor på evangelietexter för de olika sön- och helgdagarna.

Psalmboken är framtagen i ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Norska kyrkan och Saemien Åålmege, den sydsamiska församlingen i Norge.

Ankarede, Ångkerenjeeruve på samiska, har en lång tradition som samisk mötes- och samlingsplats och varje midsommar firas där traditionsenligt samisk kyrkhelg.

Kontaktperson:
Lisbeth Hotti, handläggare:
lisbeth.hotti@svenskakyrkan.se

Den sydsamiska psalmboken Saalmegærja.
Den sydsamiska psalmboken Saalmegærja. Öppna högupplöst bild