Ny direktor för Svenska teologiska institutet

I augusti tillträder Anna Hjälm som ny direktor för Svenska teologiska institutet i Jerusalem (STI). Hon efterträder Maria Leppäkari som har varit direktor sedan 2015. Anna Hjälm arbetar idag som programansvarig på kyrkokansliet i Uppsala.

En av Anna Hjälms uppgifter som direktor kommer vara att i samverkan med kyrkokansliet, Lunds universitet och STI:s stiftelsestyrelse fortsätta med den akademiska och folkbildande kursutvecklingen vid STI.

– Jag är väldigt glad att Anna Hjälm blir STI:s nästa direktor. Hon har en gedigen akademisk bakgrund, hon har arbetat under lång tid med dialog över religionsgränserna och har en stark förankring i Svenska kyrkan. Tillsammans med den teologiska kompetensen som Lunds universitet och institutets kaplan bidrar med är Anna Hjälm den rätta personen att leda den fortsatta utvecklingen av institutet, säger Erik Lysén, internationell chef för Svenska kyrkan.

Anna Hjälm är disputerad kulturgeograf, med bred samhällsvetenskaplig grundutbildning, och är en ofta anlitad föreläsare med såväl akademisk som folkbildande profil. Hon har tidigare bott och arbetat i Jerusalem.

– Det är hedrande att jag har fått möjligheten att som direktor fortsätta utvecklingen av STI, inte minst genom samarbetet med Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet samt den judisk-kristna dialogen som är särskilt viktigt i det rådande samhällsklimatet, där antisemitismen är ett stort och växande problem, säger Anna Hjälm.

Anna Hjälm har under de senaste tre åren ansvarat för programmet Interreligiös praktik för fred – En värld av grannar, där hon lett ett internationellt team av medarbetare, konsulter och volontärer som arbetar för att stärka och synliggöra arbetet som trosbaserade organisationer och praktiker gör för och med människor på flykt i Europa. I arbetet har det ingått att synliggöra den interreligiösa praktiken inom hela Svenska kyrkan.

Stefan Håkansson

Pressekreterare