Till innehållet Till undermeny
En kvist med röda höstlöv.

Svenska kyrkan Alingsås

"Tillsammans i Svenska kyrkan Alingsås vill vi i ord och handling tala tydligt om Jesus!"

Veckoannons 24/10-30/10

Här finner du en del av vår verksamhet. Vi har grupper för små och stora runt om i vårt område. Välkommen!

Lightskonserter i Christinae kyrka fredagar kl 19.30 under oktober

Levande julkrubba

Vill ni ge barnen möjlighet att uppleva julens berättelse på ett annorlunda sätt? Då är ni välkomna till området runt Landskyrkan. Där får ni möjlighet att tillsammans med en guide träffa herdarna på ängen med levande får, besöka stallet och följa med de vise männen som lämnar gåvor till Jesusbarnet.

Allhelgonahelgen

Det är allhelgonatid och gravsmyckningstid för många. Fredagen 1/11 är du välkommen på gravsmyckningskaffe och 2/11 är det andakter på kyrkogårdarna och i Ljusets kapell. Här finns också tider för gudstjänster/andakter och musikgudstjänster under hela helgen.

Lördagar i gemenskap

Nu öppnar vi åter upp "Lördagar i gemenskap" - en plats för gemenskap och värme. Kungsgatan 48, i Hela människans lokaler. Öppet alla lördagar i oktober och november kl 12-15. Känn dig varmt välkommen att dela en stunds gemenskap!

Hjälp en medmänniska

I alla våra kyrkor har vi matinsamling för människor i nöd. Torrvaror, kaffe och konserver mottages gärna. Vill du bidra med pengar istället, då kan du använda diakonins swishkonto 123 494 48 07. Tack för din gåva!

Höstlovsvaka 2024

Ett dygn fyllt av aktiviteter där sömnen får vänta tills imorgon. Vi käkar god mat, dygnar till bra filmer och gör roliga aktiviteter.

Noltorpsakademin, "Genomgång av Johannes"

Söndag 17/11 kl 11-17.30 i Noltorpskyrkan. Fjärde föreläsningen handlar om Johannesevangeliet, vår ciceron är Erik Aurelius, biskop emeritus i Skara stift. En unik möjlighet att på en dag komma in i evangeliet. Till våren handlar det om Apostlagärningarna.

Diakonimottagningen

OBS! Torsdagen 24/10 är mottagningen stängd, åter öppen 31/10. Välkommen till vår diakonimottagning där diakoner varje vecka finns för hjälp, stöd, rådgivning och fondansökan. Torsdagar, drop in från kl 14 i Noltorpskyrkan

Vill du vara en del av Svenska kyrkans besöksgrupp?

Många människor känner sig ensamma och önskar besök. Är du en av dem som skulle vilja ge av din tid och göra hembesök? Kontaktinfo finns här.

Gudstjänst med bibelutdelning

För de 5-åringar som fick en inbjudan till Bibelfesten i våras men inte kunde komma finns nu en ny chans att få komma och ta emot sin bibel. Klicka gärna in på sidan och anmäl dig i formuläret o välj aktuell kyrka.

Konfirmation

Konfirmationen är en chans att träffa nya vänner och tillsammans diskutera och fundera över allt mellan himmel och jord; vänskap, kärlek, sex, Gud, kyrkan, vad är rätt och vad är fel och mycket, mycket mer. Många ungdomar brukar säga att konfan varit det bästa det gjort i hela deras liv.

Baby- och barnrytmik

Välkommen till en härlig stund i musikens och rörelsens tecken! Vi sjunger, spelar, lyssnar, vaggar, gör ramsor och dansar tillsammans.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig att hitta till alla Sveriges kyrkor. I kalendern som finns här visas Alingsås, Hemsjö och Ödenäs aktuella gudstjänster, musikevenemang mm. Appen finns tillgänglig för både Iphone och Android.

Kalendern

Här finner du vad som händer just nu, information om aktuella händelser och här anmäler du dig till kommande verksamheter.

Verksamheter och mötesplatser

Här finner du våra grupper och aktiviteter för alla åldrar! Öppen förskola, scouter, föreläsningar och caféer... Vad passar dig?

Att vara medlem i Svenska kyrkan

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en kyrkoavgift som används till många viktiga verksamheter. Din kyrkoavgift går bland annat till..... Gå in och läs vidare.

Dop, vigsel & begravning

Svenska kyrkan finns för dig när du behöver den. Vi vill gärna vara med och göra livets alla olika skeenden till positiva upplevelser. Välkommen att kontakta oss med dina frågor och funderingar!

Samtal och stöd

Svenska kyrkan i Alingsås har en lång erfarenhet av att stötta människor som är i behov av hjälp. Tveka inte att kontakta oss, eller låt oss kontakta dig.

Du behövs - Ideella uppdrag!

Vill du vara med och bygga kyrka? Välkommen som ideell medarbetare.

ACT Svenska kyrkan - en väg att hjälpa

Swisha till 123 018 53 97

I många av våra folkbildande verksamheter samarbetar Svenska kyrkan Alingsås med Sensus.

Ge en gåva

I vissa av våra folkbildande verksamheter samarbetar Svenska kyrkan Alingsås med Sensus.

Följ Svenska kyrkan Alingsås på Facebook och Instagram:

• facebook.com/svkalingsas
  • svenskakyrkanalingsas